دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 16 اسفند، 1402

چگونه معلم شویم؟!


استاد شهریار گفته : ز بوسیدنی های دست این روزگار ، یکیشان بود دست آموزگار
معلمی یکی از اون مشاغل عجیب و غریبه و با اینکه شاید باورش یکم سخت باشه ، بسیار اعتیاد آور !
لذت آموزش دادن به دیگری ، لذتی بی انتها و غیر قابل وصف است ! البته کسی که تصمیم میگره تو این مسیر قدم بزاره ، اگه میخواد از این لذت غریب بهره ای ببره ، باید به یک فعالیت سخت اما لذت بخش دیگه هم تن بده : آموختن.
معلمی فقط آموزش دادن نیست ، آموختن هم هست ! هم باید از همون کسی که قرار هستش چیزی یادش بدی بیاموزی و هم بدون شک همواره به فکر رشد و توسعه توانایی های خودت باشی.در غیر این صورت شاید بعید باشه اون لذتی که ازش حرف زدیم رو تجربه و درک کنی و به اون چیزی که رویاش رو داری برسی.
در هر صورت امیدوارم اگه قصد ورود به یکی از مقدس ترین و حتی شاید مقدس ترین مشاغل رو داری ، با دل و علاقه­‌ی خودت قدم برداری ؛ میخوای بدونی جایگاه یه معلم چرا انقدر پر اهمیته ؟ کافیه برگردی و پشت سر خودتو نگاه کنی !
مثلا شاید درس مورد علاقت فیزیک باشه و این فقط به این دلیل باشه که روزی معلم فیزیک خیلی خوبی داشتی !
این ساده ترین و پیش پا افتاده ترین مثالی بود که میتونستم بزنمو اصولا معلمی – خصوصا کسانی که در مقطع ابتدایی تدریس میکنن – تاثیرات بسیار زیادی بر روی شکل گیری شخصیت افراد – خواسته یا ناخواسته – دارن و هم میتونه دعای هزاران نفر پشت سرشون باشه و هم میتونه ...

 

میخوام معلم بشم ، چیکار کنم ؟!

در حال حاضر ، 3 تا راه داری :

🔶اول اینکه به صورت خصوصی و آزاد بری سراغ این شغل
🔶دوم اینکه تو آزمون استخدامی شرکت کنی
🔶سوم اینکه از طریق دانشگاه فرهنگیان به این شغل ورود کنی

هر 3 راه هم ممکنه و تو هر کدوم میشه موفق شد اما به این دلیل که امروزه مخاطبین بسیار زیادی دنبال ورود به دانشگاه فرهنگیان هستن ، ما میخوایم روی راه سوم تمرکز کنیم و کمی در موردش با هم گپ بزنیم.

 

 

قبل از هر نکته ای ،

چرا دانشگاه فرهنگیان طرفدار داره ؟

اقبال عمومی بچه‌­های کنکوری برای ورود به دانشگاه فرهنگیان رو – که تو چند سال گذشته خیلی زیاد شده – نمیتونیم صرفا به این ربط بدیم که تعدد افرادی که تصمیم گرفتن دبیر بشن زیاد تر شده ! معلمی – خصوصا معلم خوبی بودن ! – بدون شک شغل مقدسی است ولی افزایش علاقه­ی بچه‌­ها به این رشته ، نمیتونه دلیل چنین تغییر گسترده­ای باشه ! اصولا تو این چند سال گذشته ، خیلی از بچه ها شنیدیم که «میخوام معلم بشم» و بخشی از این علاقه ، به دلیل جذابیت های دانشگاه فرهنگیان هستش.

خب ، این جذابیت ها چی هستن ؟

5 دلیل مهم انتخاب دانشگاه فرهنگیان!

مهمترین دلیل احتمالا این باشه که ، حتی خود فرایند تحصیل تو دانشگاه فرهنگیان ، شغل به حساب میاد ! بله دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همون روز اول تحصیلی ، نیروی شاغل رسمی به حساب میان و حقوق دریافت میکنن.
به محض ورود به دانشگاه نیروی رسمی آموزش وپرورش به حساب میان و میشه گفت یکی از دلایل اصلی­ای که مشخص میکنه چرا این روزا انقدر از بچه ها میشنویم که « میخوام معلم بشم» ، همین مساله هستش.
اینم بگم که دریافت حقوق فقط برای مدت 4 سال اتفاق میفته ، یعنی اگه مدت زمان تحصیلت بیشتر از 4 سال بشه ، تو این مدت زمان اضافه تر دریافتی شامل شخص شما نخواهد شد.


دلیل دوم چیه ؟
احتمالا میدونی که وقتی تو دانشگاه فرهنگیان تحصیل می­کنی ، باید 2 برابر مدت زمان تحصیل ، به آموزش و پرورش خدمت کنی ؛ یعنی مثلا اگه کل دوران تحصیلت 5 سال باشه ، باید 10 سل در خدمت آموزش و پرورش باشی.
این در واقع به این معنا هستش که خود وزارت آموزش و پرورش هم ، به تو تعهد میده که به طور قطعی ، استخدام این سازمان بشی و یعنی شما یه شغل دولتی داری ، با تعهد مشخص.
امنیت شغلی و راحت بودن خیال داوطلبین از شغل خودشون تو آینده باعث میشه که اقبال عمومی به سمت این دانشگاه بسیار زیاد باشه.البته اینم بگم که فقط گذر از کنکور تخصصی فرهنگیان و مصاحبه مهم نیست ! بعد از ورود به دانشگاه هم باید تلاش کنی تا بتونی به شغلی که میخوای برسی.
برای اطلاعات بیشتر از جزئیات خاص دانشگاه فرهنگیان ، پیشنهاد میشه که مقاله زیر رو بخونی.

 


و اما دلیل سوم که بازم یکی از جذابیت های فرهنگیان به حساب میاد
یه دانشگاه شبانه روزی که همه­ی زمان رو تو خود دانشگاه سکونت داری ؛ البته شما میتونی به هر دلیلی تو خوابگاه حاضر نباشی و جای دیگه­ای ساکن باشی اما دانشگاه این امکان رو برات فراهم میکنه.
اصولا خود دوران تحصیل تو این دانشگاه فرایند خیلی پیچیده­ای به حساب نمیاد و شاید بخش عملی و کسب تجربه ، مهمترین نکات برای موفقیت در این دانشگاه باشن.دانشجویان این دانشگاه از ترم چهارم به بعد ، به صورت کار ورز تو مدارس مشغول به کار میشن تا بتونن از طریق کسب تجربه ، خودشون رو برای ورود به این شغل بسیار مهم و حیاتی آماده کنن.
در واقع میشه گفت که دلیل سوم اینه که محیط بسیار مناسبی برای کسب تجربه و یادگیری در اختیار داوطلبین هستش.


دلیل چهارم اما یه دلیل بسیار بسیار جذاب برای پسر ها هستش : خدمت سربازی
یه نکته­‌ی خیلی مهم دیگه اینه که برای دانشجویان پسر ، خدمت سربازی ، همون دوران تحصیل و در قالب خدمت به آموزش و پرورش حساب میشه.
البته لازم به ذکر هستش که دانشجویان پسر درسته که نیازی ندارن تا وارد خدمت سربازی بشن ، اما باید حتما تعهد خودشون به وزارت آموزش و پرورش رو انجام بدن ؛ یعنی حداقل دو برابر مدت زمان تحصیل در خدمت آموزش و پرورش باشن.

و اما دلیل پنجم :
چون دانشجویان این دانشگاه در واقع استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش به حساب میان ، هم بیمه و هم بازنشستگی شامل حالشون میشه و سالهای دوران خدمت از همون دوران تحصیل به حساب میاد.
البته اینم بگم که شما باید تو پایان دوران تحصیل در دانشگاه ، تو آزمون جامعی شرکت کنی و اصطلاحا « گواهی صلاحیت معلمی » رو دریافت کنی وگرنه به صورت رسمی و حرفه ای معلم به حساب نمیای.
بیمه درمانی هم شامل حال دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میشه و از همون اولین حقوقی که دریافت میکنی ، یه مقداری از مبلغ حقوقت برای همین مساله کم میشه.ضمنا با توجه به قوانین مالیاتی کشور و اینکه حقوق دانشجو – معلم ها رقمی نزدیک به تعرفه­ی وزارت کار هستش ، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از پرداخت مالیات معاف هستن.


همه­‌ی اینا رو گفتم که بگم شاید بچه هایی که دوست دارن معلم بشن و میخوان از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد این حوزه بشن ، حق داشته باشن ! به هر صورت این جذابیت ها مثل دریافت حقوق از روز اول و یا معاف شدن از خدمت سربازی ، کم نیست و برای خیلی از داوطلبین بسیار پر جاذبه به حساب میاد.

بنابراین طبیعیه که اقبال عمومی به سمت دانشگاه فرهنگیان بیشتر و بیشتر بشه و از بین سه راهی که در ابتدای مقاله گفتیم ، راه حل سوم برای دبیر شدن ، بیشتر از دو راه حل دیگه برای کسایی که میگن « میخوام معلم بشم » جذاب باشه.

معلم شو !
حالا یه خبر خیلی خوب برات دارم ! مجموعه ما قصد داره تو دوره ای به اسم «معلم شو» ، تمام دغدغه هایی که میتونی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان داشته باشی رو حل کنه ! یه دوره خیلی جذاب و کارآمد.
با من پیش بیا که بهت بگم تو این دوره قرار هستش چه خدماتی دریافت کنی.

 

نکات مهم قبل از ورود به رشته معلمی:

با دقت به نکات زیر توجه کن!!!

1️⃣فوت و فن دانشگاه فرهنگیان

تو این بخش از دوره­ی «معلم شو» ، هر نکته ای که باید درباره ورود به دانشگاه فرهنگیان ، انتخاب رشته و کنکور این دانشگاه بدونی به طور کامل در اختیارت قرار میگیره.تمام جزئیات مهم و خاص ، تو یک بسته آموزشی و به صورت یکجا.

 

2️⃣ مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

همونطور که احتمالا باید خودتم خبر داشته باشی ، امسال 25 درصد از کل نتیجه نهایی تو بستگی به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان داره ! مصاحبه ای که تقریبا اصول و قواعد مشخصی داره و اگه از فضای کلی و سوالاتش با خبر باشی ، میتونی به راحتی نتیجه دلخواه خودتو بگیری.هر چیزی ، تاکید میکنم هر چیزی که برای موفقیت تو مصاحبه دانشگاه فرهنگیان نیاز داری ، تو دوره «معلم شو» در اختیارت قرار میگیره.

3️⃣ هوش و استعداد تحصیلی

دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان که امسال برای اولین بار اجرا میشه ، شامل دو درس میشه که اولیش ، هوش و استعداد تحصیلی هستش.
برای اطلاع بیشتر از دروس احتصاصی کنکور فرهنگیان ، توصیه میکنم مقاله زیر رو به دقت بخونی.

درس هوش و استعداد تحصیلی ، چون قرار نیست توانایی اکتسابی تو رو محک بزنه ، منبع مشخصی نداره ! مشخصا نتیجه گرفتن تو این درس به خلاقیت و هوش هر فرد برای رسیدن به معلمی بستگی داره.ما تو دوره «معلم شو» اومدیم بر مبنای تمام آزمون های هوش و منابع احتمالی که کنکور فرهنگیان باید از اونا استفاده کنه ، تلاش کردیم تا بتونیم برای نتیجه گرفتن تو این درس کمکت کنیم و با توجه به استاد بی نظیری که افتخار همکاری باهاشون رو داشتیم ، تونستیم یک خروجی درخشان رو برای شما آماده کنیم.

 

 

 4️⃣دین و زندگی

این بخش از کنکور اختصاصی فرهنگیان ، منابع مشخصی داره اما دقیقا مثل دین و زندگی که تا چند سال پیش و زمانی که تو کنکور ازش سوال میومد ، نیاز به تدریس داشت ، این بخش هم نیاز به تدریس و حل نمونه سوالات متنوع داره تا هر داوطلبی بتونه به راحتی از این بخش نه چندان پیچیده نتیجه مورد نظر خودشو بگیره.

 

5️⃣ مهارت معلمی

این بخش از کنکور اختصاصی فرهنگیان ، مرتبط با مباحث کتاب «مهارت معلمی» استاد قرائتی هستش.ما تودوره «معلم شو» حتی برای این بخش هم فکری کردیم و با استفاده از اساتید مجرب ، حتی این بخش احتمالا ناشناخته برای اغلب بچه ها رو هم بهت آموزش دادیم تا دیگه کامل کامل خیالت راحت بشه.

 

6️⃣ سوالات عقیدتی و سیاسی

بخش بسیار مهمی از مصاحبه دانشگا فرهنگیان ، مربوط میشه به سوالات عقیدتی و سیاسی که ازت میپرسن و اتفاقا اغلب بچه هایی که تو مصاحبه رد میشن ، تو همین بخش به مشکل میخورن ! ما تو دوره «معلم شو» یه فایل بسیار کامل و جامع از تمام سوالاتی که ممکنه ازت بپرسن برات آماده کردیم که حتی تو این بخش هم خیالت راحت باشه !

 

خودت قضاوت کن !
واقعا دیگه چیزی میمونه ؟ هر چیزی که بری رسیدن به دانشگاه فرهنگیان نیاز داری رو در اختیارت قرار میدیم ، هر چیزی !
25 درصد نمره تو برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تحت تثیر مصاحبه هستش و 10 درصد تحت تاثیر ، آزمون اختصاصی فرهنگیان ، باقی هم که میشه سوابق تحصیلی – به میزان 50 درصد – و کنکور اردیبهشت ماه – به میزان 15 درصد.تمام 35 درصد تخصصی مربوط به دانشگاه و کنکور فرهنگیان ، تو دوره «معلم شو» به طور کامل در اختیارت قرار میگیره تا خیالت نسبت به تنها بخش مبهم کنکور فرهنگیان که تازه سال اول برگزاریش هست ، راحت بشه.

سابقه ما در دانشگاه فرهنگیان
یکی از افتخارات خاص مجموعه ما ، تخصص بی نظیرمان در انتخاب رشته هستش ؛ خصوصا انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان.
بیا بریم با چشمای خودت چند نمونه قبولی شگفت انگیز از انتخاب رشته به سبک استاد ناصح زاده تو دانشگاه فرهنگیان ببینی تا خیالت راحت بشه که به عنوان تخصصی ترین گروه کشور تو حوزه دانشگاه فرهنگیان داریم باهات صحبت میکنیم.

 

جمع بندی
این روزا خیلی بیشتر از قبل با بچه هایی مواجه میشیم که میگن «میخوام معلم بشم» و یکی از دلایل اصلی ، به جز علاقه به شغل مقدس معلمی ، جذابیت های دانشگاه فرهنگیان هستش از قببل : دریافت حقوق ، آینده شغلی مشخص ، مساله خدمت سربازی برای پسرها و غیره و غیره که تو همین مقاله به طور کامل بهش پرداخته شد.البته میتونی به صورت جزئی تو مقاله «چرا فرهنگیان» تو سایت مجموعه­‌ی ما با مزایای دانشگاه فرهنگیان آشنا بشی.و اگه دوست داری به طور کلی همه چیز رو درباره این دانشگاه بدونی ، بهتره به مقاله «همه چیز درباره دانشگاه فرهنگیان» مراجعه کنی.
دوره «معلم شو» ، دوره­ی ویژه و استثنائی مجموعه­ی ما هستش که تمام دغدغه­ی تو رو درباره کنکور اختصاصی و مبهم دانشگاه فرهنگیان که برای سال اول برگزار میشه برطرف میکنه و توصیه میکنم اگه میخوای وارد دانشگاه فرهنگیان بشی از این دوره استفاده کنی و یه سری به صفحه ویژه‌­ی این دوره تو سایت ما بزنی.

 

سوالات متداول


1. منابع تخصصی کنکور فرهنگیان چیه ؟
برای اطلاعات دقیق درباره این منابع میتونی به مقاله‌­ی «دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان» در همین سایت یا به صفحه دوره «معلم شو» در سایت ما مراجعه کنی.

 

2. سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان چیه ؟
در مقاله های «همه چیز درباره دانشگاه فرهنگیان» و «مصاحبه دانشگاه فرهنگیان» اطلاعاتی درباره مصاحبه دانشگاه فرهنگیان به دست بیاری اما اگه اطلاعات کامل و جزئی درباره این مصاحبه رو میخوای ، به صفحه ویژه دوره «معلم شو» در سایت ما مراجعه کن.

 


دیدگاه کاربران