دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 16 دی، 1402

چگونه برای کنکور 1403 برنامه ریزی کنیم؟


همه میدانیم سال کنکور سرنوشت ساز ترین سال زندگی شماست. دراین سال میبایست کارهای زیادی را انجام بدهید در حالیکه زمان اندک و بسیار محدودی در اختیار دارید و حقیقتا چون حجم کاری که باید انجام شود با زمان اندکی که در دسترس دارید همخوانی ندارند، بهترین روش برای انجام کارها و رسیدگی به همه امور ، برنامه ریزی است. هر چه هدفتان بزرگتر باشد میبایست برنامه ریزی دقیق تری نیز داسته باشید. جامعه آماری افرادی که میخواهند به موفقیت های بزرگ و قشنگی دست یابند بسیار بالاست و در این میان کسی میتواند برنده شود که با برنامه ریزی دقیق تری پیش برود. بدون برنامه ریزی بی شک شما زمان زیادی را از دست خواهید داد. همیشه همه داوطلبان فکر میکنند دیر است و زمان زیادی را از دست داده اند ولی بدانید که این سوال همیشگی تمام داوطلبان در سراسر کشور است و همگی فکر میکنند زمان کم است؛ ولی بدانید تمامی افراد موفق که نتایج قابل توجهی کسب میکنند نیز به همان اندازه شما زمان در اختیار داشته اند، با این تفاوت که میدانستند چگونه از زمانشان استفاده کند.

 

✅ چرا برنامه ریزی برای کنکور مهم است ؟

داشتن برنامه ریزی در سال کنکور همانند داشتن یک فانوس است که مسیر را به شما نشان میدهد و شما را راهنمایی میکند روزانه چند ساعت درس بخوانید؟ چه تعدادی تست بزنید؟ چه زمانی آزمون بدهید و ... برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور سراسری بسیار لازم است ولی کافی نیست. صرفا داشتن برنامه، دلیل بر موفقیت شما نخواهد شد بلکه مهم تر از داشتن برنامه، اجرا کردن و متعهد بودن به آن است.

 

برای برنامه ریزی باید چه کارهایی انجام دهیم؟

 رعایت فاکتور های زیر میتواند کمک زیادی به بالا بردن سطح کیفی برنامه ریزی شما کند.
1- در ابتدا لازم است به شناختی درست از خودتان برسید. نقاط ضعف و نقاط قوت خودتان را بشناسید و سعی کنید بر اساس آن ها برنامه ریزی کنید. مثلا بدانید هر درس را در چه زمانی از شبانه روز میتوانید مطالعه کنید. برخی افراد در ابتدای صبح درس ریاضی را بهتر متوجه میشوند و برخی دیگر در ابتدای صبح میبایست دروس حفظی را مطالعه کنند! اگر شما به این مدل از ویژگی هایتان آگاه نباشید، در دراز مدت با مشکل جدی مواجه خواهید شد و نمیتوانید به آنچه برنامه ریزی کرده بودید پایبند باشید.

2- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه خودتان با دیگران آسیب بسیار زیادی به اعتماد به نفس شما وارد میکند. هر داوطلب در سال کنکور شرایط خاص خودش را دارد و هر کدام میبایست تلاش کنند بر اساس شرایط خود به بهترین خودشان برسند. بدانید تنها کسی که باید با او مقایسه شوید، دیروز خودتان است پس سعی کنید هر روز یک قدم از دیروز خودتان جلوتر باشید.

3- سعی کنید به دور از هرگونه رویابافی، برنامه ریزی انجام دهید. رویا بافی خوب است ولی به شرطی که باعث افزایش انرژی شما برای انجام کار شود. ولی متاسفانه در اغلب مواقع اینکار فقط باعث میشود شما یک برنامه بسیار سنگین تر از حد توان برای خود طراحی کنید و در هنگام اجرا ، قادر به اجرا کردن آن نباشید و بدتر باعث شود روحیه و انرژی خود را برای ادامه کار از دست بدهید.

4- بهتره که یک دید کلی داشته باشید که دقیقا میخواهید چه کاری انجام دهید. داشتن یک دورنما و دید کلی باعث میشود که کاملا بدانید از  الان تا مثلا یک ماه آینده چه مباحثی را باید مطالعه کنید و تست بزنید ؛ آنگاه بر اساس آن میتوانید برنامه ریزی دقیق تری انجام دهید. هر چه نوشته های شما ریز بینانه تر و شفاف تر باشد، برای پیشرفت شما مناسب تر است. نوشتن برنامه با جزییات بیشتر باعث میشود دقیق تر بدانید چه کاری را باید انجام دهید.

 

روش های مختلف برنامه ریزی در کنکور سراسری

در کل سه دسته برنامه ریزی کلی وجود دارد:

1-  برنامه ریزی زمانبندی شده

 در این نوع برنامه ریزی ستون سمت راست روز های هفته نوشته میشود و سطر بالا ساعت های روز. به برنامه فرضی زیر که به این روش نوشته شده دقت کنید 

 

 

این سبک برنامه ریزی ممکن است برای همه مفید نباشد، چون کاملا بر اساس زمان پیش میرود. اگر به هر دلیلی به زمان مورد نظر برای انجام آن نرسید، تمام برنامه های بعدی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. فرض کنید از ساعت 8 الی 9:30 که میبایست فیزیک مطالعه کنید، به هر دلیلی حالتان خوب نباشد و نتوانید مبحث مورد نظر را تمام کنید، اینطوری تمام برنامه ریزی شما و باکس های بعدی نیز تحت الشعاع قرار میگیرد. اگر هم از آن دسته از داوطلبان باشید که مدام به دنبال نشانه ای برای رها کردن فرایند مطالعاتی خود هستید با این اتفاق کاملا آن نشانه را پیدا کرده و اجرای ادامه ی برنامه را به صبح روز دیگری موکول میکنید.

 

2) برنامه ریزی محتوایی

در این نوع برنامه ریزی، مهم مطالعه ی محتوا است و اینکه آن محتوا در چه بازه زمانی تمام شود اصلا مهم نیست. به برنامه ریزی فرضی زیر که به روش برنامه ریزی محتوایی نوشته شده دقت کنید:

 

 

همانطور که میبینید در این روش برنامه ریزی اینکه شما در چه بازه زمانی میبایست این محتوا را مطالعه کنید ذکر نشده و فقط محتوا اعلام شده است. این روش تقریبا مناسب تر از روش قبلی است، فقط احتمال دارد داوطلب اندکی دچار ابهام شود که محتوای یاد شده را می بایست در چه بازه ی زمانی مطالعه کند. مخصوصا اگر داوطلب شناخت کلی از توانمندیها و مهارتهای خود نداشته باشد و نداند که در کدام درس قوی تر است که زمان کمتری را به آن اختصاص بدهد و در کدام درس ضعیف تر است و میبایست زمان بیشتری را برای مطالعه به آن اختصاص دهد. حالا فرض کنید داوطلب این بین دچار وسواس مطالعاتی هم باشد و بخواهد هر مبحث را چندین بار مرور کند، چون هیچ محدودیت زمانی در برنامه ریزی اعمال نشده لذا مجددا تمام برنامه ریزی به هم میخورد و کاربردی نخواهد بود.

 

3) برنامه ریزی ترکیبی ( محتوایی و زمانبندی شده)

این روش ترکیبی از دو حالت قبلی است و دقیقا نوشته شده که چه مبحثی در چه بازه زمانی باید مطالعه شود. اینجا منظور از زمان، طول مدت اجرای آن است و اینکه آن طول مدت دقیقا در چه ساعتی اجرا شود، اصلا مهم نیست. به برنامه ریزی زیر که به روش ترکیبی نوشته شده است توجه کنید:

 

 

حالا مهم نیست این 90 دقیقه ابتدای صبح اجرا شود یا عصر. مهم این است که  داوطلب باید سعی کند در محدوده زمانی تعیین شده آن مبحث را تمام کند. زیرا هنگام برنامه ریزی، خود داوطلب تشخیص داده که زمان مناسب برای اجرای آن مبحث، مثلا90 دقیقه است . بنابر این میبایست تمام تلاش خود را بکند تا در آن زمان ذکر شده برنامه را انجام دهد. نکته حائز اهمیت اینجاست که شما باید زمان استاندارد برای مطالعه خودتان برای هر درس را به درستی تشخیص دهید. یعنی بدانید برای مطالعه هر مبحث ، چقدر زمان نیاز دارید. هر داوطلبی یک مدل منحصر به فرد خود را دارد و هر کدام از داوطلبان نیز در دروسی قوی تر یا ضعیف تر هستند. همچنین میبایست از اهمیت هر درس و ضریب آن در کنکور کاملا آگاه باشید. رسیدن به این مدل آگاهی ها اندکی زمان بر است ولی با گذشت زمان تجربه بیشتری کسب خواهید کرد و با کمک آنها میتوانید برنامه ریزی دقیق تری برای خود داشته باشید.

 

نکات مهم در برنامه ریزی

1- موضوع مهمی بنام انحراف از معیار در کنکور مطرح است. این موضوع اشاره به این دارد که هر درسی که ضریب بالاتری در کنکور سراسری دارد لزوما همیشه مهم تر نیست. فرض کنید درس A ضریب 4 و درس B ضریب 2 دارد ؛ به ظاهر اهمیت درس  A  میبایست در کنکور سراسری بیشتر باشد چون ضریب بیشتری دارد ولی در واقع چون اکثر داوطلبان در درس A  قوی تر اند و درصد بیشتری کسب میکنند و در درس B  ضعیف تر اند و درصد کمتری کسب میکنند.

لذا کسب درصد بالاتر در درس  B انحراف از معیار بیشتری ایجاد میکند و میتواند اثر مثبت تری در کارنامه کنکور داوطلب داشته باشد. حتی با اینکه ضریب کمتری داشته است!

2- کته بعدی اینکه داوطلب در برنامه ریزی میبایست به محتوای درس ها نیز آگاه باشد و هنگام نوشتن برنامه مطالعاتی به حجم درسها نیز دقت کند. حجم و میزان محتوای هر درس لزوما ربطی به تعداد فصل های آن درس ندارد. یعنی ممکنه درسی تعداد فصل بیشتری داشته باشد ولی محتوای کلی آن کمتر باشد.

3- نکته دیگر اینکه در ابتدا میبایست زمان خالصی که برای مطالعه خود دارید را پیدا کنید. زمان حضور در مدرسه ، حضور در کلاس های کنکوری ، زمان رفت و آمد ( در صورتی که کلاسها حضوری هستند) ، زمان استراحت و... همه این موارد را پیدا کنید و از کل زمان روزتان کسر کنید سپس زمان خالص را داشته باشید و بر اساس آن ، زمان برنامه ریزی و مطالعه روزانه ، هفتگی یا ماهیانه خود را انجام دهید .

4- زمان درست برای مطالعه هر درس را به درستی پیدا کنید. نکته مهم این که برای مطالعه هر درس زمان درست خود را تشخیص دهید. همچنین مجموع ساعت مطالعه ای که میتوانید داشته باشید را بنویسید. لطفا برای انجام این کار با خودتون رو راست باشید و سعی کنید زمان مطالعه را ماورایی و رویایی انتخاب نکنید. فرض کنید شما در روز با احتساب ساعت کلاس ها و مدرسه و استراحت و ... میتوانید فقط 4 ساعت مطالعه کنید ولی در برنامه ریزی خود 10 ساعت مطالعه را در نظر میگیرید. چرا؟ چون در رویاهای خود دوست دارید روزی 10 ساعت مطالعه داشته باشید. مطمئن باشید به این زمان مطالعاتی خواهید رسید، ولی کم کم و اصولی.
اگر از ابتدا این زمان 10 ساعت را در نظر بگیرید بعد از مدتی چون به مطالعه ی 10 ساعت نمیرسید ، انرژی و انگیزه خود را از دست میدهید و نا امید میشوید و فکر میکنید شما نمیتوانید برنامه های خود را عملی کنید. در حالیکه بروز این مشکل ناشی از عدم توانایی شما نیست، بلکه بخاطر این است که شما زمان مناسب مطالعه خود را به درستی انتخاب نکرده اید.
همچنین با توجه به نیاز واقعی تان برای مطالعه هر درس، به آن زمان اختصاص دهید نه بیشتر نه کمتر، ممکن است در بخشی شما بسیار ضعیف باشید و نیاز باشد زمان زیادی را برای یادگیری آن بخش صرف کنید. این نکته که پیش خودتان فکر کنید " اگر زمان زیادی را روی یک بخش بگذارم از مابقی دروس عقب میفتم " اصلا مهم نیست. به هر حال زمان صرف شده روی آن مبحث نیاز است تا یادگیری عمیق انجام شود. فقط به شرطی که آن زمان اختصاص یافته ، درست تشخیص داده شده و اتلاف وقت نباشد.


5- برخی بخش ها هستند مثل تست های قرابت معنایی ، مطالعه لغات ادبیات و... که نمیتوان یک باکس کامل مثلا 75 دقیقه ای در طول روز برای آن در نظر گرفت یا بهتر بگم چون مداوم باید انجام شوند تا به تسلط کامل در آن بخش برسیم نمیتوان در طول روز زمان زیادی را برای این بخش ها در نظر بگیریم. چنین مباحثی را هر شب در باکس هایی بنام شبانه برای خود تعریف کنید . مثلا به فرمول های شیمی مسلط نیستید . میتوانید در این باکس ها هر شب برای خود حل 5 تست شیمی از آن مبحث خاص را قرار دهید تا با استفاده از آن فرمولها در حل مسائل کاملا به آنها مسلط شوید. دقت کنید اگر شما در 7 روز هفته، هر شب تعداد 5 تست شیمی حل کنید میتوانید در یک هفته به تعداد  35 تست و در طول یک ماه به تعداد 140 تست شیمی برسید. این در حالی است که زمان اصلی روزتان را هم برایش در نظر نگرفته اید. به طور میانگین نیاز است هر شب دو مبحث را  در باکس های شبانه خود در نظر بگیریم.

ساخت دفتر برنامه ریزی

داشتن دفتر برنامه ریزی به منظم شدن روال کاری و برنامه ریزی شما کمک زیادی میکند. سعی کنید برنامه ریزی ها را در دفتری که به سلیقه خودتان طراحی شده انجام دهید که هر سری با دیدن آن دفتر، اشتیاق شما برای رفتن سراغ آن و اجرای برنامه بیشتر شود. هم چنین اگر این کار با نظم و ترتیب انجام شود بعد از گذشت چند ماه شما میتوانید به تمام برنامه ریزی های قبلی خود دسترسی داشته باشید.

 دسترسی به برنامه های قبلی دو مزیت مهم دارد: هم اینکه هنگامی که انرژی خود را از دست داده اید و فکر میکنید از سایر رقبای خود عقب افتاده اید، با تورق دفتر برنامه ریزی خود و یاداوری این نکته که تا کنون کارهای بسیار زیادی را انجام داده اید و خیلی هم از بقیه عقب تر نیستید، میتوانید انرژی از دست رفته را بازیابی کنید. دوم اینکه با مراجعه به کارهایی که تا الان انجام داده اید میتوانید مسیر جدید را بهتر برای خودتان بنویسید.

 میتوانید جدول برنامه ریزی برای خودتان درست کنید بدین گونه که سمت راست جدول بصورت ستونی روزهای هفته و در بالای صفحه بصورت ردیفی اسامی درسها را یادداشت کنید . در مربع هایی که ایجاد میشود محتوای هر مطلب که باید مطالعه کنید را به همراه زمان تعیین شده برای مطالعه آن یادداشت نمایید. حتما در آخر هر روز خودتان را بسنجید و ببینید آیا از عملکرد خود در آن روز راضی بوده اید؟ همچنین نکات مثبت و نکات منفی خود را انتهای هر روز در دفتر تان یادداشت کنید تا در روز های بعدی آن نکات مثبت را بیشتر تکرار کنید و نکات منفی را از بین ببرید.

 

روش مطالعه صحیح دروس

یادگیری شیوه مطالعه هر درس بسیار مهم است طوری که اگر شما هر درس را به روش درست خودش نخوانید انگار که هیچی نخوانده اید و الکی زمانتان را هدر داده اید. مثل اینکه برا مطالعه درس ریاضی شروع به حفظ کردن مسائل آن کنید ، با این کار نه تنها هیچی یاد نمیگیرید بلکه زمان را هم از دست داده اید و بیهوده خودتان را خسته کرده اید.

سعی کنید روش مطالعه منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید. قاعدتا به تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ، روش مطالعه برای هر درس وجود دارد. توصیه میشود با مطالعه مقاله زیر با روش های مطالعه هر درس آشنا شوید و با آزمون و خطا کردن و امتحان کردن هر یک از روش های مطالعه مختلف روی خودتان، به بهترین و شخصی ترین روش منحصر به فرد خود برای هر درس برسید.

 

نوشتن برنامه را از کجا شروع کنم؟

در ابتدا سرفصل تمام محتوایی که میخواهید برنامه ریزی کنید را روی کاغذی یادداشت کنید. مقابل هر سرفصل، مدت زمانی را که فکر میکنید نیاز است تا به آن مبحث مسلط شوید را بنویسید. به حجم درسنامه و همچنین به تعداد تست هایی که باید بزنید دقت کنید. هر داوطلب با توجه به شناختی که از خود دارد میتواند تشخیص دهد که برای هر فصل چقدر زمان برای مطالعه نیاز دارد. یا حداقل بعد دو سه بار انجام این کار کاملا متوجه میزان نیاز خود خواهد شد. برای تشخیص اینکه چقدر از زمان باید به مطالعه و چقدر آن باید به تست زنی اختصاص داده شود، داوطلبان را به سه دسته کلی تقسیم بندی کنیم:

داوطلبان ضعیف

اگر سطح علمی شما پایین است و هنوز خیلی از مباحث را بلد نیستید، نیاز است که 70 درصد از زمان خود را به مطالعه و 30 درصد از زمان را به تست زنی اختصاص دهید.

داوطلبان متوسط

اگر سطح علمی متوسطی دارید و تقریبا آشنایی کلی با مباحث دارید و یکبار مطالعه ( هرچند سطحی ) داشته اید میبایست 50 درصد از زمان خود را به مطالعه مطالب جدید و 50 درصد دیگر را به تست اختصاص دهید.

داوطلبان قوی

داوطلبان قوی که سطح علمی خوبی دارند و به محتوای درس مسلط هستند توصیه میشود تنها 30 درصد از زمان خود را صرف مطالعه و مرور کنند و 70 درصد از زمان را به تست زنی اختصاص دهند.

 

مرور به موقع

قرار دادن باکس های مرور و جمع بندی در زمان مناسب خود بسیار مهم است. فرض کنید شعری را یکبار گوش میدهید و تا چند هفته بعد اصلا آن شعر را نمیشنوید . احتمال اینکه عبارتی از آن شعر در خاطرتان مانده باشد بسیار کم است. ولی اگر مثلا در طول این چند هفته، هر چند روز یکبار به آن گوش میدادید بعد از چند هفته کاملا آشنا تر به محتوای آن بودین چه بسا تمامی بیت های آن شعر را نیز حفط بودید. درس ها هم دقیقا همینطور هستند، وقتی مرور به اندازه کافی و در زمان مناسب خود انجام شود، اثر بخشی بی نظیری دارد و میتواند شما را به تسلط فراوانی برساند. اگر مرور به درستی انجام نشود هنگامیکه به آن درس بازمیگردید و میخواهید درس را بعد گذشت چند روز بخوانید، مجدد زمان زیادی از شما میگیرد، درست به اندازه زمانی که برای یادگیری آن صرف کرده بودید. دوره های زمانی که برای هر درس قرار میدهید کاملا بستگی به خودتان دارد. مثلا شما در درس شیمی قوی تر هستید پس میتوانید دیر تر به مرور آن بپردازید ولی اگر مثلا در فیزیک مشکل بیشتری دارید میتوانید بیشتر آن را مرور کنید.

 

مرور و جمع بندی ، واجب تر از نان شب

اینکه سر جلسه کنکور، شما تا چه اندازه بتوانید پاسخگوی سوالات باشید کاملا بستگی به این دارد که تا چه اندازه مرور و جمع بندی کرده اید یا به عبارت دیگر چقدر از مطالبی که خوانده اید را در ذهن خود تثبیت کرده اید. لزوما اینکه حجم زیادی از مطالب را وارد ذهن خود کنید باعث موفقیت شما نخواهد شد بلکه مهم تر از آن این است که بتوانید مطالب ورودی را به خوبی طبقه بندی کنید و در جای مناسب از آنها استفاده کنید. مطالعه و یادگیری هر مبحث تنها نیمی از مسیر موفقیت شما و پیروزی در کنکور سراسری است و مرور و جمعبندی نیم دیگر آن. اگر فقط زمان خود را به مطالعه اختصاص دهید و خیلی تست نزنید و درست جمع بندی نکنید، سر جلسه کنکور نمیتوانید تمامی آنچه مطالعه کرده اید را به خوبی پیاده کنید و عملکرد مناسبی داشته باشید . مطالعه به گونه ای می بایست با کیفیت انجام شود که مرور آن به زمان زیادی احتیاج نداشته باشد. مرور دور اول شاید اندکی زمان بر تر باشد ولی مرور دفعات دوم به بعد قطعا زمان کمتری از شما خواهد گرفت. مرور باید به گونه ای باشد که در نزدیک ترین زمان مانده به آزمون انجام شود. مرور بسیار مهم است درحالیکه بسیاری از افراد فکر میکنند فقط فقط پیشروی مهم است.

 اگر درس خواندن را به فرایند زراعت محصولات تشبیه کنیم و هر مبحث را بذری در نظر بگیریم که سه مرحله ی کاشت، داشت و برداشت دارد، با مطالعه هر مبحث گویا شما بذری در زمین ذهن خودتان میکارید. مرحله داشت همان جمع بندی و مروری است که توسط آن به نگهداری و مراقبت از هرآنچه خوانده اید میکنید و مرحله برداشت نیز عملکرد شما سر جلسه کنکور است که تا چه اندازه بتوانید مباحث مطالعه شده را پیاده سازی کنید.

اگر بخواهم مثالی دیگر برای شما بزنم فرض کنید با آشپز خانه ای مواجه هستید که تمامی وسایل آن بهم ریخته است و هیچ چیزی سر جای خودش نیست، طوری که هر چی دم دست بوده در آنجا ریخته و رها شده. اگر شما در آن آشپزخانه به دنبال لیوان خود باشید قطعا پیدا کردن آن کاری دشوار و حتی غیر ممکن است. هنگامی میتوانید به راحتی به وسایل تان دست یابید که همه چیز مرتب و طبقه بندی شده باشد. در مطالعه این کار به عهده ی جمع بندی و مرور است که به راحتی ذهن شما را طبقه بندی میکند، به طوری که وقتی سوالی از مبحثی مطرح میشود به راحتی و با سرعت زیاد میتوانید پاسخ آن را در ذهن خود پیدا کنید این است معجزه ی جمع بندی!
فکر میکنم تا اینجا اهمیت مرور و جمع بندی را به خوبی درک کرده باشید فقط به این موضوع دقت کنید که در چه بازه زمانی دارید برنامه ریزی میکنید، اگر ابتدای سال تحصیلی هستید بیشتر یادگیری و رسیدن به تسلط حائز اهمیت است و اگر انتهای سال تحصیلی هستید، بیشتر جمع بندی کل مطالب خوانده شده و آمادگی برای کنکور سراسری اهمیت دارد.
زمان جمعبندی را برای خود در برنامه ریزی تان مشخص کنید مثلا قبل از کنکور هر سه روز یکبار به حل آزمون های جمع بندی کنکور بپردازید و تا آزمون بعدی  تحلیل آزمون و بررسی اشتباهات خود در آزمون را انجام دهید. این کار باعث میشود تمام مطالب بطور کامل برایتان مرور شود و با جمع بندی آنها به تسلط زیادی برسید. البته اینکه هر چند روز یکبار میبایست آزمون های جمع بندی حل کنید بستگی به سطح علمی شما دارد برخی از افراد به حدی به تسلط رسیده اند که مدام میتوانند آزمون جمع بندی حل کنند حتی مثلا هر روز و برخی دیگر هفته ای یکبار چنین نیازی دارند.

 

تعهد اجرایی

نکته بسیار مهم این است که شما بتوانید به اجرای برنامه هایی که نوشتید متعهد باشید. تا اینجا کاملا یاد گرفتید که چگونه میتوانید برنامه ای اصولی برای خود طراحی کنید. ولی تا زمانی که به اجرای آن برنامه متعهد نباشید نمیتوانید به موفقیتی دست یابید. شما بعد از اجرای هر برنامه تازه متوجه ایراد های برنامه ریزی که انجام دادید میشوید بنابراین سعی کنید کاملا متعهد به اجرای آن باشید و تا میتوانید ایراد های خود را در نوشتن برنامه پیدا کنید تا به یک برنامه ریزی درست و اصولی دست یابید.

به نظرم بد نیست با خودتان یک قرار داد ببندید؛ به این صورت که من متعهد میشوم در این یک هفته از تاریخ .. تا تاریخ.. محتوای ... را مطالعه کنم و تعداد ... تست بزنم. اگر این کارها را انجام ندهم فلان جزا را برای خودم در نظر خواهم گرفت و آن را امضا کنید و نزد خود نگه دارید یا بدهید به دست معلم، مشاور، خانواده یا ...

 

سخن آخر

متوجه شدیم که برای موفقیت در کنکور سراسری 1403 میبایست به درستی درس بخوانیم و میدانیم که داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی چقدر در نتیجه گرفتن داوطلب نقش مهمی دارد. وقتی صحبت های داوطلبانی که کنکور خود را گذرانده اند را میشنویم، وجه مشترک همگی این است که میخواهند به زمان کنکور برگردند و برنامه ریزی صحیحی داشته باشند. برنامه ریزی درست میتواند مسیر کنکور شما را تغییر دهد. یادگیری چگونه برنامه ریزی کردن بسیار مهم است چرا که شما را بی نیاز از هر گونه مشاور و پرداخت هرگونه هزینه اضافی میکند. داشتن برنامه ریزی مشخص نه تنها باعث میشود شما منظم مطالعه کنید بلکه باعث افزایش میزان یادگیری و جلوگیری از هدررفتن وقت شما خصوصا در دوران طلایی کنکور خواهد شد. دست از مقایسه خود با سایر دوستانتان بکشید هر داوطلبی شرایط خود را دارد که باید به نحو احسن از آن استفاده کند. دفتر برنامه ریزی داشته باشید و منظم پیش بروید و مهم تر از همه اینکه به اجرای برنامه ریزی خود پایبند باشید. هیچ کاری در این دنیا مهم تر از آینده شما نیست که بخاطر آن دست از اجرا کردن برنامه روزانه خود بکشید.

 

سوالات متداول:

1-من نمیتونم برنامه ریزی کنم؟
هیچ کس در این دنیا به اندازه خودتان، خودتان را نمیشناسد و به نقاط قوت و ضعف تان آگاه نیست. پس بهتره تنبلی را کنار بگذارید و با استفاده از اصولی که در متن بالا مطرح شد، همین امروز برنامه ریزی را انجام دهید.

 

2- زمان پیشنهادی هر باکس چند دقیقه است ؟ زمان استراحت چطور؟
بهترین و استاندارد ترین زمان مطالعه در هر باکس 75 دقیقه الی 90 دقیقه و زمان استراحت بین آن باکس 15 دقیقه. البته این زمان میتواند شخصی سازی شده و برای هرکس متفاوت باشد.

 

3- چرا هرچی میخونم هنوز فکر میکنم از سایر رقبا عقب تر هستم؟
اغلب داوطلبان کنکوری با چنین مشکلی مواجه هستند همانطور که در مقاله گفته شد هنگام بروز این مشکل نگاهی به دفتر برنامه ریزی خود داشته باشید انگاه تمامی زحمت هایی که تا الان کشیده اید را به خاطر می آورید و یادتان می آید که شما هم تا الان مشغول مطالعه بوده اید . با این روش میتوانید انرژی رفته را مجدد به دست بیاورید و امیدوار شوید.

 

4- هنگام مطالعه خیلی خیال پرداز هستم و مدام پرش ذهنی دارم  نمیتونم تمرکز کنم، به همین خاطر نمیتونم درس رو در زمان تعیین شده تموم کنم چکار کنم؟
توصیه ما این است که باکس مطالعاتی خود را به چند قسمت مثلا 10 دقیقه ای تقسیم کنید و سعی کنید در کل آن 10 دقیقه فقط و فقط متمرکز روی درس باشید. همچنین اگر هنگام مطالعه افکار مزاحم زیادی دارید از روش تکه کاغذ کوچک استفاده کنید؛  یعنی تمام افکار غیر درسی که سراغ شما می آیند را روی آن کاغذ یادداشت کنید و زمانی را در طول روز اختصاص دهید به فکر کردن پیرامون آن موضوعات. با اجرای این کار بعد از مدتی خودتان متوجه میشوید آن افکار مزاحم دیگر به سراغ تان نمی آیند و تمرکز بیشتری دارید.

 

5- وقتی از برنامه ام عقب میوفتم دیگه مشتاق به اجرای ادامه ی آن نیستم چکار کنم؟
اصولا افراد کمال گرا اینگونه اند که یا باید کاری را تمام و کمال انجام دهند یا هیچ قسمتی از آن را پیش نمیبرند. این ویژگی در سال کنکور بسیار به شما لطمه میزند. تفکر همه یا هیچ در مطالعه خود نداشته باشید این نوع تفکر اساسا اشتباه است. بدانید این نوع عقب افتادن از برنامه فقط برای شما اتفاق نمی افتد، بلکه تمامی رتبه های برتر نیز مثل شما چنین شرایطی را تجربه کرده اند. فقط ویژگی آنها این است که خود را نمی بازند و مدام به نکات منفی فکر نمیکنند، بلکه فقط عمل میکنند و به جبران قسمت های عقب افتاده میپردازند.


دیدگاه کاربران