دسته بندی : ریاضی

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 23 دی، 1402

10 رشته پر درآمد ریاضی


طبیعتا یکی از سوالاتی که هنگام انتخاب رشته برای هر دانش­‌آموزی پیش میاد اینه که وضعیت درآمدی و موقعیت شغلی هر رشته دقیقا به چه صورت هست ؟! اصلا شاید برای بعضی از بچه‌­ها صرفا تنها سوال موجود همین باشه ! «شغل و درآمد این رشته چجوریه؟».تو این مقاله قصد دارم سراغ 10 رشته‌­ی پر درآمد گروه آزمایشی ریاضی برم ؛ البته صرفا و به صورت تخصصی رشته‌­های گروه ازمایشی ریاضی رو بررسی میکنیم.شاید اگه قرار باشه صرفا بر اساس درآمد با هم حرف بزنیم ، باید سراغ رشته‌­های شناور کنکور سراسری مثل مدیریت‌­ها ، حسابداری و اقتصاد هم بریم اما تو این مقاله نگاه ما به صورت تخصصی به رشته­‌های زیرگروه ریاضی هستش.


مهمترین نکته
قطعا نمیشه یه الگوی کلی طراحی کرد و با قطعیت گفت که درآمد کدوم رشته از کدوم رشته بیشتر یا کمتر هستش ! نکات بسیاری برای جواب دادن به این سوال مطرح هستش که طبیعتا مهمترینش استعداد و علایق شماست.ممکنه با یه رشته­‌ای که از نظر همه بی‌­فایده به حساب میاد به موقعیت شغلی خیلی خوبی برسی و با به اصطلاح پول‌سازترین رشته ، بیکار باشی.تعجب هم نداره ! همین الان وقتی بریم سراغ معرفی 10 رشته پر درآمد انسانی ، احتمالا از همون اول با خوت میگی «من یکی رو میشناسم همینو خونده ولی بیکار مونده» و این دقیقا به این دلیل اتفاق میفته که دانش­‌آموزان بی توجه به مساله‌­ی مهمی مثل کشف استعداد و علایق خود و انتخاب رشته در همون مسیر ، صرفا اون رشته‌­ای رو انتخاب میکنن که جو موجود بهش میگه پول‌‌ساز !

10 رشته پر طرفدار ریاضی در گذشته!

10 سال پیش اگه میپرسیدی که 10 رشته پر درآمد ریاضی چه رشته­‌هایی هستن ؟ احتمالا همه سریع میگفتن «برق که از همه بالاتر قرار میگیره ، اینکه هیچی !» اما امروز ممکنه کسی درباره‌­ی 10 رشته پر درآمد ریاضی حرف بزنه و اصلا اسمی از مهندسی برق نیاره !
دانش‌­آموزان هم به سرعت تو جواب به این سوال که چه رشته­‌ای رو دوست داری ، میگفتن اول از همه برق ! اما امروز کمتر کسی رشته­ی مورد علاقه­‌ی خودش رو برق میدونه ! چون تو یک دهه‌­ی گذشته با کلی مهندس برق مواجه شدیم که یا اصلا تخصصی نداشتن و مجبور بودن تو یک حوزه‌­ی دیگه فعالیت کنن یا اگه تا حدودی متخصص به حساب میومدن ، اصلا علاقه‌­ای نداشتن که تو این حوزه فعالیت کنن.پس به این نکته دقت کن که اگه صرفا به خاطر درآمد و این غلط مصطلح که میگه «کدوم رشته بهتره؟» انتخاب رشته کنی ، احتمالش خیلی زیاد که اصلا به چیزی که میخوای نرسی ! یعنی به درآمد.

خب ، بریم سراغ:

10 رشته­‌ی پر درآمد ریاضی

 

  1. مهندسی کامپیوتر
    احتمالا در حال حاضر پرطرفدارترین رشته برای داوطلبین گروه آزمایشی ریاضی به حساب میاد و شاید دلیل اصلی هم همین نکته باشه که پول‌سازترین رشته­‌ی حال حاضر بین رشته­‌های مهندسی هم ، مهندسی کامپیوتر هستش.تو سال‌های نه چندان دور ، داخل دفترچه کنکور سراسری 3 گرایش برای مهندسی کامپیوتر دیده می­شد : نرم افزار ، سخت افزار و IT.اما با توجه به تغییر قوانین و حذف شدن گرایش­‌ها از دوره­‌ی کارشناسی ، فقط اسم مهندسی کامپیوتر رو داخل دفترچه میبینی.
    طراحی و ساخت هر چیزی که به عنوان نرم افزار میشناسی ، تا طراحی و ساخت انواع ریزپردازنده­ها ، کامپیوترهای شخصی ، طراحی مدار و هر سخت افزار دیگه­ای که داخل سیستم های کامپیوتری کاربرد داره شغل مهندس کامپیوتر به حساب میاد.
    اما این تمام داستان نیست ! حوزه‌­ی فناوری اطلاعات یا همون IT خودش دنیایی گسترده برای خودش دارد ! جمع‌آوری داده ها ، ذخیره‌ سازی داده ها ، آنالیز داده ، حفاظت از داده ها ، انتقال داده ، همگی بخش­هایی از وظایف یک مهندس کامپیوتر با گرایش فناوری اطلاعات به حساب میان.با این حساب میشه گفت که امروز تقریبا هر چیزی تو دنیای اطراف ما وجود داره و ما باهاش سر و کار داریم ، یه ارتباطی با کامپیوتر داره !

 

درباره مهندسی کامپیوتر(IT)

میشه گفت عمده‌­ی چیزی که تو دوره کارشناسی این رشته میخونی ، با ریاضیات در ارتباط هستش.یعنی تقریبا یه مهندس کامپیوتر بدون تخصص و دانش بالا در علم ریاضیات قابل تصور نیست.محاسبات عددی و معادلات دیفرانسیل جزء دروس تخصصی رشته کامپیوتر به حساب میان.از طرف دیگه میشه به طراحی و تحلیل سیستم ها ، مدارهای منطقی ، طراحی انواع الگوریتم های نرم افزاری ، هوش مصنوعی – البته نه در حد پیشرفته – اشاره کرد.کاری که مهندس کامپیوتر در نهایت انجام میده ، بدون داشتن این پیش نیازها و اطلاعات غیرممکن به نظر میرسه.در واقع نمیشه کامپیوتر رو جزء اون دسته از رشته­‌ها قرار داد که در موردشون میگن «تو دانشگاه یه چیزی میخونی در حد تئوری ولی اصلش تو عمل کلا فرق داره» ! قطعا برای ورود به بازار کار صرف چیزی که بهت یاد میدن کافی نیست ، اما بدون این اطلاعات اولیه هم نمیتونی به راحتی وارد بازار کار بشی.اون چیزی که تو دانشگاه یاد میگیری ، ابزار مهمی برای ورود تو به بازار کار به حساب میاد و طبیعتا باید به وسیله­‌ی دوره­‌های فراتر از دانشگاه و کلاس های اضافه ، خودت رو متخصص‌­تر هم بکنی !

 

مهندسی کامپیوتر - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد مهندسی کامپیوتر(IT)

مهندسین کامپیوتر در سرتاسر جهان جزء پر درآمدترین افراد به حساب میان ؛ اصلا هم غیر طبیعی نیست ، چون تقریبا تمام دنیای اطراف ما تبدیل به دنیایی کامپیوتری شده که دیگه تقریبا تصورش هم بدون کامپیوتر ممکن نیست.در حال حاضر مهندسین کامپیوتر به دلیل توانایی خودشون تو حوزه برنامه نویسی ، طراحی نرم افزارها ، هوش مصنوعی ، کار کردن با سخت­‌افزارهای کامپیوتری ، دانش شبکه ، طراحی سایت و اپلیکیشن ، برنامه نویسی ، پشتیبان شبکه ، متخصص امنیت شبکه و غیره با بازار کار بسیار گسترده و متنوعی مواجه هستن.البته مهندسین کامپیوتر اغلب در نهایت در یکی از این زمینه­‌ها به سراغ تخصصی میرن و به عنوان مثال یا متخصص طراحی سایت به حساب میان یا متخصص طراحی نرم افزارها.میشه گفت مهندسی کامپیوتر بی هیچ اغراقی یکی از پول‌سازترین رشته ها در بین تمامی رشته‌­های دانشگاهی به حساب میاد. یه نکته­‌ی جذاب درباره­‌ی کامپیوتر هم اینه که امروز تقریبا هر علم و تخصصی تو دنیا یه ارتباطی با کامپوتر پیدا میکنه و شاید بشه به جرات ادعا کرد ممکنه مهندسی کامپیوتر بتونه هر فردی رو به دنیاهای دیگه‌­ای هم متصل کنه ! ضمنا مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین رشته­‌ها برای مهاجرت هم به حساب میاد.

 

  1. علوم کامپیوتر
    شاید برات عجیب باشه که این رشته رو میبینی ولی خصوصا تو کشور ما اینجوری نیست !
    رشته علوم کامپیوتر در یک کلام در هوش مصنوعی و مطالعه­‌ی سیستم ها و شبکه های کامپیوتری خلاصه میشه ؛ در واقع نگاه کارشناس علوم کامپیوتر بر خلاف مهندسی کامپیوتر و مهندسی الکترونیک ، بیشتر به دنیای نرم افزارها است و با دنیای سخت افزار و شبکه کاری نداره.بحث درباره‌­ی هوش مصنوعی ، احتمالا نقل محافل علمی و حتی بحث روزمره­‌ی مردم هستش و فکر میکنم همین مساله به خوبی نشون میده که بخشی از آینده­‌ی بشریت – خواه ناخواه - با علوم کامپیوتر به دلیل مطالعه‌­ی تخصصی خودش در حوزه هوش مصنوعی گره خورده.
    علوم کامپیوتر بسیار بیشتر از مهندسی کامپیوتر به ریاضیات گره خورده ؛ اصلا هدف این رشته برقرار کردن ارتباط موثر بین ریاضیات و کامپیوتر است.پیدا کردن سریع­ترین راه برای رسیدن به دقیق‌­ترین جواب از طریق تلفیق ریاضیات و کامپیوتر.
    توان برنامه نویسی دانشجویان علوم کامپیوتر به دلیل تمرکز این رشته بر روی این مطلب بسیار بالا است و به همین دلیل گفتم تو کشور ما میشه به راحتی این رشته رو از منظر درآمد زایی در کنار کامپیوتر قرار داد ، چون بخش عظیمی از مشاغل این دو رشته با همدیگه همپوشانی داره و تقریبا جز در بخش سخت افزار ، کارشناسان علوم کامپیوتر میتونن نقش مهندس کامپیوتر رو ایفا کنن و اتفاقا متخصصین مهندسی کامپیوتر هم نقش کارشناس علوم کامپیوتر رو ایفا میکنن ! شاید دلیلش این باشه که این رشته تو تمام دنیا یه رشته­ی جدید به حساب میاد.
    نکته‌ مهم:
    علوم کامپیوتر یکی از جذاب­ترین رشته‌­ها برای دانش‌­آموزانی است که قصد مهاجرت دارند.

 

علوم کامپیوتر - میلاد ناصح زاده

 

3.مهندسی معماری
معماری شاید رشته­‌ای به حساب بیاد که در واقع ریاضیات و اصول مهندسی رو در کنار هم هنر قرار میده.تمام رشته­‌های مهندسی بخشی ثابت در واحدهای درسی خودشون در دوره‌­ی کارشناسی دارن که بهش میگیم علوم مهندسی و بعد از پایان این دروس ، دروس اصلی و تخصصی هر رشته مهندسی قرار میگیره.معماری وقتی وارد این بخش تخصصی میشه ، تاریخ داره ، هنر داره ، ریاضیات داره ، نقشه برداری داره ، طراحی داره ؛ یه جورایی میشه گفت که انگار از فضای مهندسی و ریاضیاتی فاصله میگیره ! انگار اصول مهندسی و علم ریاضی رو به عنوان یه جعبه ابزار بهت میدن تا بتونی از طریق این جعبه ابزار و بر مبنای اصول اون ، طراحی و هنر رو به دنیای واقعیت بیاری.درواقع معماری برای اون دسته از داوطلبینی که به هیچ عنوان گرایش هنری ندارن و صرفا با بینش مهندسی به مسائل نگاه میکنن رشته‌­ی مناسبی به حساب نمیاد.

درباره رشته معماری

معماری رو میشه از اون دست رشته‌­هایی به حساب آورد که ، تسلط کافی روی دروس دانشگاهی برای موفقیت تو این رشته کافی نیست ! معماری به دلیل اینکه با طراحی و دنیای هنر کار دارد ، پس نیاز به خلاقیت هم دارد.معماری – احتمالا در کنار صنایع – رشته‌­هایی از گروه مهندسی به حساب میان که نمیشه صرفا علمی و مهندسی و با حساب و کتاب نگاه‌شون کرد و نیازمند علاقه و استعداد دانشجوی این رشته هم هستن.اصول و قواعد تئوری ، صرفا شروط لازم هستند و بدون شرط کافی اصلا شانسی برای موفقیت تو این رشته نخواهی داشت.

 

مهندسی معمار - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد رشته معماری

امروز که با هم صحبت میکنیم ، به طور کلی ، فعالیت هایی مثل بازسازی بناهای مختلف ، طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون بازار بسیار گسترده و متنوعی پیدا کردن ؛ خصوصا با حضور تکنولوژی و نرم افزارهای طراحی ، داستان این بازار به طور کلی متحول شده.اگه خلاقیت و ریاضی و توان طراحی در کنار همدیگه قرار بگیرن ، همراه هم باشن ، همشون تو یک نفر جمع بشن ، بدون شک مهندسی معماری تبدیل به یکی از 10 رشته پر درآمد ریاضی خواهد شد.پس یادت باشه اگه میخوای معماری رو انتخاب کنی ، فقط به پول فکر نکن و حتما استعداد و علائق خودت رو به شکل ویژه در نظر بگیر.

 

  1. مهندسی صنایع
    منابع انسانی ، تجهیزات ، منابع مالی ، اطلاعات ، مواد اولیه و فرایندهای تولید ، این‌ها در واقع بخشی از داده هایی است که یک مهندس صنایع با آنها سر و کار دارد.در واقع مهندس صنایع باید بر اساس تمام این داده ها بهترین و بهینه­ترین راه حل رو برای تولید بیشتر با سود بالاتر پیدا کنه.از همین توضیح کوتاه میشه متوجه شد که مهندسی صنایع ، چیزی بیشتر از علم مطلق است چون با انسان و بازار سر و کار دارد ؛ با سود و زیان و بهره وری !
    تولید صنعتی ، تحلیل سیستم ها ، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی 4 گرایش رشته­‌ی مهندسی صنایع به حساب میان ؛ البته مثل سایر رشته ها صنایع هم تو دوره­‌ی کارشناسی گرایش نداره این گرایش‌­ها مربوط به دوره­‌ی ارشد هستن.خاص ترین گرایش که در واقع صنایع رو تبدیل به رشته‌­ای متفاوت و خاص کرده ، گرایش تحلیل سیستم هاست که در واقع این گرایش تمام توضیح ابتدایی ما درباره­ی صنایع رو به خودش اختصاص داده.انتخاب بهترین روش ، بر اساس تحلیل تمام داشته ها ؛ چه داده های مدیریتی ، چه داده های روانشناسی ، چه داده های اقتصادی و چه داده های مهندسی.از نظر بچه‌­های متعصب مهندسی ، اصلا صنایع مهندسی به حساب نمیاد ، بیشتر مدیریت به حساب میاد ! حتی همین امروز در بسیاری از دانشگاه­‌های جهان نام این رشته به مهندسی مدیریت تغییر پیدا کرده و با این رشته تلفیق شده است.

درباره مهندسی صنایع

 اقتصاد عمومی 1 و 2 ، ارزیابی کار و زمان ، مدیریت و کنترل پروژه ، تئوری احتمالات و کاربرد آن ، آمار مهندسی ، اصول و تئوری مدیریت سازمان ، تحقیق در عملیات 1 و 2 ؛ همه­‌ی اینا بخشی از دروس تخصصی رشته­‌ی صنایع در مقطع کارشناسی هستن.
دروسی مثل جبر خطی یا مبانی مهندسی برق هم وجود دارد اما به طور کلی فضای دروس تخصصی رشته­‌ی مهندسی صنایع از دروس علوم پایه – ریاضی ، فیزیک ، شیمی – فاصله میگیره و بیشتر جنبه­ی مدیریتی داره.بر همین اساس میشه ادعا کرد که اون  چیزی که تو دانشگاه میخونی ، صرفا یک تئوری اولیه هستش و برای ورود به بازار کار با دنیای بسیار متفاوتی رو به رو خواهی بود.
قطعا نیاز داری تا با نحوه­‌ی عملکرد نرم افزارهای مدیریتی و آماری آشنا باشی و طبیعتا با توجه به نزدیک بودن به فضای مدیریتی و تحلیلی باید نیازمند دانشی بیشتر از دانش دانشگاهی هستی.البته باید به این نکته هم توجه کرد که با توجه به ارزشمند بودن اصول ریاضی مالی برای تحلیل و به دست آوردن گزارش های تحلیلی از تمام بخش های یک صنعت ، رشته مهندسی صنایع در نهایت نیازمند اصول اولیه‌­ی آکادمیک و دانشگاهی هم هست اما در هر حال صرف دروس دانشگاهی به هیچ عنوان برای موفقیت در بازار کار این رشته کافی نیستند.

 

مهندسی صنایع - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد مهندسی صنایع

با توجه به گستردگی و تنوع بسیار بالای دانشی که مهندسین صنایع در اختیار دارن ، به هیچ عنوان نمیتونیم فضای کار مهندس صنایع رو فقط به محیط صنعتی خلاصه کنیم ؛ دقیقا به همین دلیل صنایع میتونه جزء 10 رشته­‌ی پر درآمد ریاضی به حساب بیاد.
فضای کار مهندسی صنایع میتونه از کارخانجات و کارگاه‌­های صنعتی ، تا شرکت‌­های خدماتی برسه.اتفاقا امروزه از مهندسین صنایع در فضای شرکت‌­های بازرگانی و خدماتی بیشتر استفاده میکنن ! دلیلش اینه که یک متخصص این حوزه ، توان بالایی در تحلیل صورت های مالی ، ارائه گزارش های مدیریتی ، برنامه­ریزی به جهت توسعه و یا تحلیل عملکرد سیستم داره و به خوبی میتونه باغث تغییر روند یک شرکت تجاری بشه.
مهندسی صنایع یکی از برترین رشته­‌ها به جهت مهاجرت به حساب میاد.

 

  1. مهندسی عمران
    مهندسی عمران در یک کلام باید به فرمولی دسترسی پیدا کند که بر اساس آن مجموع کل نیروهای وارد بر یک ساختمان صفر باشد تا این ساختمان برپا بمونه ! به همین سادگی ! البته اصلا رسیدن به این نقطه ساده نیست ! اما از همین جمله‌­ی ساده میشه نتیجه گرفت که مهندسی عمران ، در واقع ورژن پیشرفته­تر همون چیزی به حساب میاد که به عنوان دینامیک تو درس فیزیک خوندی.عمران از اون دست رشته­هایی به حساب میاد که یه زمانی خیلی پرطرفدار بود و امروز به اندازه­ی قبل طرفدار نداره ؛ شاید چون ورود به بازار کار این رشته سخت تر شده اما این اصلا به این معنا نیست که این رشته پولساز نیست ! سخت­تر میتونی وارد بازار کار بشی اما اگه بتونی تو این حوزه فعالیت کنی ، واقعا میتونه یکی از 10 رشته پر درآمد ریاضی باشه.

درباره مهندسی عمران

همونطور که گفتم علوم پایه­‌ی اصلی رشته‌­ی مهندسی ، فیزیک هستش.دروس تئوری دوره‌­ی کارشناسی اما به هیچ عنوان برای ورود به حوزه­‌ی شغلی این رشته کافی نیستند.امروزه مهمترین رکن در رشته­‌ی عمران ، نرم افزارهای طراحی به حساب میان.
ساخت انواع سازه مثل ساختمان های شهری ، سد سازی ، کارخانجات و کارگاه­‌ها به مهندسین عمران نیاز داره بنابراین بدون شک به اون چیزی که به عنوان تئوری تو فضای آکادمیک یاد میگیری نیاز داری ، اما نرم افزارهای طراحی و تجربه­‌ی کاری یه مهندس عمران مهمترین عوامل برای موفقیت تو این حوزه شغلی هستن.البته یه نکته هم درباره­‌ی خرد یا کلان بودن بازار کار عمران وجود داره ؛ برای ساختن یه ساختمون پنج طبقه‌­ی هر طبقه دو واحد ، اونقدر هم نیازی به دروس تخصصی این رشته تو دوره­‌ی کارشناسی نداری اما اگه پای پروژه­‌های راه‌سازی بیاد وسط ، اگه پای ساختن سد بیاد وسط ، تقریبا به هرچی خوندی نیاز پیدا میکنی اما چون اصولا ذهن بچه­‌های کنکوری از عمران ساختن همون ساختمون پنج طبقه و رسیدن به درآمد هستش ، مهمترین رکن ، نرم افزارهای تخصصی این رشته به حساب میان.

 

مهندسی عمران - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد مهندسی عمران

یکی از نکات مهم برای مهندسین عمرانی اینه که تا روزی که پروژه‌­های ساخت و ساز در تمام صنایع ادامه داره ، مهندس عمران هم شغل داره.وقتی گفتم ورود به بازار کار این حوزه سخت تر شده ، منظورم این بود که برای رسیدن به درآمدهای بسیار بالا کار سختی داری اما طبعا میتونی یه موقعیت کاری نرمال پیدا کنی.اما برای رسیدن به موقعیت­‌های شغلی خاص نیازمند تخصص بالا روی نرم افزارهای تخصصی این رشته و تجربه‌­ی کاری بسیار بالایی هستی اما میشه ادعا کرد تو این موقعیت ، مهندس عمران ، از نظر درآمدی در وضعیت بسیار مناسبی قرار می­گیره.

 

  1. مهندسی نفت

    به دلیل وجود منابع نفتی بسیار در کشور ما ، رشته­‌ی مهندسی نفت همواره یکی از رشته‌­های مهم در گروه آزمایشی ریاضی به حساب میومده و همیشه جزء 10 رشته پر درآمد ریاضی بوده.البته داستان کار کردن در وزارت نفت برای داوطلبینی که در دانشگاه صنعت نفت آبادان تحصیل میکنن ، همواره یکی از نکات جذاب این رشته برای داوطلبین رشته ریاضی بوده.مهندسی نفت 4 گرایش داره : اکتشاف ، حفاری ، مخازن نفت و بهره‌­برداری از منابع نفتی.البته باید بازم تاکید کنم که تو هیچ رشته‌­ای در دوره کارشناسی ، گرایش وجود نداره و این گرایش‌­ها مربوط به دوره­‌ی ارشد هستن.اما این امتیاز برای دانشجویان رشته­‌ی مهندسی نفت وجود داره که میتونن وارد سایر حوزه­های مرتبط با صنعت نفت هم بشن ؛ مثل صنایع پتروشیمی و شیمیایی.

 

درباره مهندسی نفت

درس علوم پایه‌­ای که مهندس نفت بر روی اون شکل میگیره طبیعتا همونطور که خودتم حدس میزنی درسی نیست جز شیمی.
مهندسی نفت از اون دسته رشته‌­هایی به حساب میاد که شاید داشتن تجربه اهمیت بالایی برای رسیدن به موقعیت شغلی مناسب در اون ایفا کنه اما مهمترین نکته ، درک عملیاتی همان اصول تئوری است که تو دوره‌­ی کارشناسی و بعد در دوره‌­های تخصصی یه دانشجو باید یاد بگیره.در واقع مهندسی نفت یک رشته‌­ی کاملا آکادمیک به حساب میاد ؛ به زبون ساده ما مهندس نفت تجربی نداریم ! بنابراین چیزی که میخونی ، دقیقا همون کاریه که انجام میدی.

 

مهندسی نفت - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمدی مهندسی نفت

تا همین چند سال پیش دانشگاه وزارت نفت در آبادان به دانشجویان این رشته تعهد خدمت میداد ؛ یعنی شما اگه اونجا درس میخوندی جذب وزارت نفت میشدی که به طور قطع یه موقعیت شغلی و درآمدی بسیار مناسب داشت.البته امروزه هم این دانشگاه بیش از 70 درصد از دانشجویان خودش رو برای وزارت نفت جذی میکنه.در واقع دانشجویان برتر هر دوره جذب این موقعیت شغلی میشن.اما همونطور که گفتم متخصصیت مهندسی نفت صرفا قرار نیست به طور مستقیم تو خود صنایع نفتی کار کنن و میتونن جذب هر صنعتی شیمیایی­ای بشن.خصوصا صنایع پتروشیمی در سطوح خرد و کلان به دلیل دانش خاص داشجویان مهندسی نفت در زمینه پالایش نفت خام و تبدیل آن به مواد اولیه مورد نیاز در صنایع مختلف ، به این افراد نیاز مبرمی دارن.

 

  1. مهندسی مکانیک
    میشه به جرات ادعا کرد که تقریبا هر قطعه یا ماشینی که در هر صنعتی ساخته می­شود ، پای یک مهندس مکانیک هم در میان است ! مکانیک هم یکی از اون رشته­‌هایی به حساب میاد که یه زمانی خیلی طرفدار داشت و مثل عمران چون ورود به بازار کارش سخت­‌تر شد ، این تصور به وجود اومد که رشته‌­ی پول‌سازی به حساب نمیاد.اما در طی چند سال گذشته که اغلب صنایع خرد ، صنایع مربوط به ساخت و تولید تجهیزات خانگی مثل ماشین لباسشویی ، یخچال و غیره در داخل کشور رونق گرفت ، بازار مهندسین مکانیک هم رونق بسیار بالایی گرفت.

 

درباره مهندسی مکانیک

علوم پایه‌­ی مهندسی مکانیک ، میشه فیزیک.اغلب دروس کارشناسی این رشته هم منطبق با فیزیک و ریاضی هستن.بدون شک همون چیزی که میخونی ، میشه همون کاری که میکنی ! عمده­ی کار یه مهندس مکانیک سر و کار داشتن با محسابات ریاضی در دنیای فیزیک هستش.انگار قرار باشه خیلی کلاسیک فیزیک بخونی اما برای رسیدن به چه هدفی ؟ طراحی و ساخت قطعات مختلف از نیروگاه اتمی تا ساختن آسانسور ، از قطعات وسایل حمل و نقل تا لوازم خانگی ، از تجهیزات پزشکی تا پالایشگاه­‌ها ، از تانک تا کشتی ! مکانیک هم رشته­‌ی آکادمیکی به حساب میاد و شاید مکانیک تجربی داشته باشیم اما مهندس مکانیک تجربی پیدا نمیشه.

 

مهندسی مکانیک - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد مهندسی مکانیک

فکر میکنم خودت هم متوجه گستردگی و تنوع موقعیت شغلی یه مهندس مکانیک شدی.حالا سوال اینه که چقدر موقعیت شغلی برای این رشته وجود داره ؟ هموطور که گفتم تو چند سال گذشته خصوصا تو حوزه­‌ی ساخت و تولید لوازم خانگی – از قطعات اولیه تا خود دستگاه – رونق زیادی در ایران شکل گرفته و به همین دلیل موقعیت‌­های شغلی برای مهندسین مکانیک بیشتر از قبل شده.

 

  1. مهندسی مواد و متالوژی
    احتمالا الان یه گوشی دستت هست یا داری با لپ­تاپ تو سایت ما میچرخی ، شاید کفش پات باشه شاید مثلا یه ظرف غذا جلوت باشه ، مهندسی مواد یعنی همه­ی اینها ! همه­‌ی اینها از مواد درست شدن و علم مهندسی مواد کارش اینه که بررس یکنه مواد چجوری و با چه ترکیبی باید در کنار هم قرار بگیرن تا در نهایت ختم به تولید یه محصول نهایی بشن.مهندسی مواد یعنی گستردگی و تنوع ! تو خیلی از منابع به این رشته میگن رشته­ی مادر تمام رشته­‌های مهندسی.از تولید شامپوی سر ت تولید روغن ماشین ، به یه مهندس مواد نیاز داری و چنین گستردگی­ای تقریبا تو هیچ رشته‌­ی مهندسی دیگه­‌ای وجود نداره ؛ شاید تنها رشته‌­ی مهندسی که تا به این حد تنوع و گستردگی داره ، مکانیک باشه که در موردش حرف زدیم.

درباره مهندسی مواد و متالوژی

احتمالا با توجه به این گستردگی عجیب و غریب نشه هیچ کدوم از دروس علوم پایه رو به عنوان مبنای اصلی مهندسی مواد معرفی کرد اما این رشته زیر مجموعه­ی شیمی به حساب میاد.البته بخش زیادی از دروس این رشته هم مربوط به دروس فیزیک هستن.
از کارشناس خط تولید بودن داخل یک کارخانه‌ی تولید مواد بهداشتی ، تا کارخانه‌­های بزرگ صنایع پتروشیمی ، موقعیت شغلی مهندسی مواد گستردگی و تنوع داره صدالبته که وابسته به هر گرایشی که انتخاب میکنی ، دروسی که خوندی اهمیت متفاوتی پیدا میکنن اما مهندسی مواد هم به هر صورت یه رشته­ی کاملا آکادمیک به حساب میاد.

 

مهندسی مواد - میلاد ناصح زاده

 

موقعیت شغلی و درآمد مهندسی موارد و متالوژی

مهندسی مواد میتونه یکی از 10 رشته پر درآمد ریاضی به حساب بیاد ، اگه به عنوان یه فرد متخصص از دانشگاه فارغ­‌التحصیل بشی نه اینکه فقط فارغ‌­التحصیل بشی ! حجم بالای گستردگی و تنوع موقعیت­‌های شغلی این رشته ، نشون میده که پیدا کردن کار تو این رشته اونقدر هم سخت نیست.شاید اصلا به همین دلیل باشه که امروزه مهندسی مواد – خصوصا با مقصد اروپا – رشته­‌ای بسیار مناسب برای مهاجرت به حساب میاد.

 

  1. مهندسی هوا فضا
    اگه قرار باشه تو یه جمله این رشته رو خلاصه کنیم ، میتونیم بگیم همون مهندسی مکانیک اما این بار تو صنایع هوایی !
    طراحی و ساخت و تولید قطعات مربوط به صنایع هوایی ، هواپیماهای جنگنده نظامی ، فضاپیما ، هلیکوپتر و غیره.
    این رشته همونطور که از نامش پیداست همواره ، خواسته یا ناخواسته با صنایع دفاعی و موشکی گره خورده.
    دقیقا به همین دلیل بازار کار این رشته و موقعیت شغلی اون هم بسیار خاص به حساب میاد.شاید حتی بشه گفت خواه ناخواه با فضای امنیتی گره خورده ! قطعا ساخت و تولید قطعات هواگیمای مسافربری ، هواپیمای بدون سرنشین یا هلیکوپترهای تفریحی هم مسئولیت متخصصین همین رشته باشد اما همونطور که گفتم ، خواه ناخواه این رشته با فضای نظامی ارتبط زیادی دارد.

 

مهندسی هوا فضا - میلاد ناصح زاده

 

درباره مهندسی هوافضا

علوم پایه این رشته هم همچون مکانیک ، درسی نیست جز فیزیک.دروسش مثل مکانیک به شدت کلاسیک و محاسباتی و تحلیلی هستن.تقریبا تمام چیزی که تو فضای دانشگاه یاد میگیری رو نیازش داری !

 

  1. مهندسی برق
    آخرین رشته از‌ 10 رشته پر درآمد ریاضی ، مهندسی برق هستش ، رشته‌­ای که همونطور که پیشتر اشاره کردم ، یه زمانی پرطرفدارترین رشته‌­ی بچه­‌های ریاضی بود.از تخصص در حوزه مهندسی سخت افزار تا الکترومغناطیس ، تا نانوتکنولوژی و مکاترونیک ، همه میتونن زیر مجموعه­ای از مهندسی برق به حساب بیان.ساخت و تولید سیستم های الکترونیکی ، تعمیر و نگهداری و توسعه­‌ی این سیستم‌­ها در صنایع مختلف ، در یک جمله‌­ی کوتاه مهندسی برق یعنی همین.با توجه به همین توضیحات کوتاه ، احتمالا متوجه گستردگی تخصص یه مهندس برق شدی !

 

درباره مهندسی برق

به مهندسی برق میگن «پزشکی بچه‌­های ریاضی» ؛ منظورشون اینه که این رشته خیلی رشته‌­ی سختی به حساب میاد !
مهندسی برق 4 گرایش داره : برق قدرت ، کنترل ، مخابرات و الکترونیک ؛ از ترم ششم دانشگاه باید یکی از این گرایش‌­ها رو انتخاب کنی و این یه نکته­‌ی بسیار مهم درباره‌­ی مهندسی برق هستش.وابسته به ظرفیتی که هر دانشگاه به هر گرایش میده و اینکه اصلا دانشگاه‌ی همه‌­ی گرایش‌­ها رو ارائه بده یا نه ، میتونی تصمیم بگیری که تو کدوم گرایش ادامه­‌ی تحصیل بدی.با توجه به وسعت حوزه­‌ی تخصصی مهندسی برق تصمیم گرفتن برای انتخاب گرایش یکی از مهمترین مراحل تو دوره این رشته به حساب میاد.
برق قدرت ، یعنی تولید ، انتقال و توزیع برق و همچنین طراحی ، ساخت ، نگهداری  توسعه­ی تمام سیستم­‌های مورد نیاز این داستان.
کنترل : دروس ریاضی خیلی زیادی داره این گرایش ، مربوط میشه به بهینه­‌سازی فرایند تولید ، و به طور کلی سخت­‌ترین گرایش مهندسی برق به حساب میاد.کنترل ، تقریبا تو تمام گرایش­‌های مهندسی و تمام علوم مختلف نقشی اساسی ایفا میکنه ، چون بهینه‌­سازی فرایند تولید همه جا نقشی اساسی داره.در مهندسی برق ، وظیفه‌­ی یک متخصص کنترل چیه ؟ هر سیستمی یه ورودی و یه خروجی داره ، بررسی این ورودی و خروجی و فرایند اون ، میشه وظیفه‌­ی متخصصین گرایش کنترل.به همین دلیل طراحی و ساخت انواع و اقسام پردازندها و مدارهای الکترونیکی ، بخش مهمی از وظایف این افراد هستش.
گرایش مخابرات ، خودش دو تا زیر شاخه داره : میدان و سیستم.گرایش میدان و سر و کارش با امواج و آنتن هستش ، گرایش سیستم میخواد متوجه بشه چطور یه سیگنال به سیگنالی دیگه تبدیل میشه.این گرایش برای اونایی که قصد مهاجرت دارن رشته­‌ی خوبی به حساب میاد.
الکترونیک میشه همون گرایشی که میتونه از شغل یه مهندس پزشکی تا شغل یه مهندس کامپیوتر رو پوشش بده ؛ یه جورایی گرایش همه فن حریف برق به حساب میاد که هم با طراحی انواع مدارها آشنا میشه و هم اطلاعات زیادی از سیستم های سخت افزاری کسب میکنه.برای مهاجرت هم بهترین گرایش برق به حساب میاد.

 

مهندسی برق - میلاد ناصح زاده


موقعیت شغلی و درآمدی مهندسی برق

تو گرایش­‌های قدرت و کنترل ، اصولا با یه موقعیت شغلی دولتی مواجه میشی، چرا ؟ چون اصولا این دو گرایش مربوط به میشن به سطوح کلان تو حوزه­‌ی مهندسی برق.البته به دلیل سنگین و پیچیده بودن موقعیت شغلی ، این افراد اصولا حقوق و مزایای خیلی خوبی دارن.در مورد گرایش مخابرات هم تو کشور ما در حال حاضر هم میشه در سطح دولتی مشغول به کار شد و هم در سطح خصوصی تو شرکت‌­های مخابراتی.اما گرایش الکترونیک داستانش فرق میکنه.همونطور که گفتم همه فن حریف به حساب میاد و موقعیت شغلی متخصصین این حوزه کاملا بستگی داره به توانمندی این افراد که اگه خوب باشه ، میتونیم بگیم به جرات جز 10 رشته پر درآمد ریاضی به حساب میاد.

 

جمع بندی
تو این مقاله سعی کردم به زبانی خیلی ساده و خیلی کاربردی راجع به 10 رشته پر درآمد رشته ریاضی حرف بزنم و از توضیحات کلی و تئوری واری که احتمالا تو هر سایتی پیداش میکنی پرهیز کنم.سعی کردم خیلی ساده بهت توضیح بدم که قرار چه درس­‌هایی بخونی و چه کارهایی انجام بدی.که قرار هست دقیقا تو چه موقعیت های شغلی‌­ای قرار بگیری.راحت بگم : تجربه ما بهمون نشون داده وقتی تو میپرسی «اصلا مهندسی مکانیک» چی هست دنبال همین توضیحات میگردی نه اینکه «دانشجویان این رشته با مطالعه بر روی فلان به فلان خواهند رسید» !

 

سوالات متداول


1. مهندسی مکانیک و هوا فضا عین هم هستن ؟
شباهت های زیادی بین این دو رشته وجود داره و میشه گفت که رشته­‌ی هوا فضا به صورت تخصیی اصول علم مکانیک رو در صنایع هوایی و نظامی دنبال میکنه.

 

2.مهندسی عمران و معماری مثل هم هستن ؟
خیر ، تقریبا هیچ ربطی به هم ندارن.تو یک کلام مهندسی عمران صرفا به فکر ساخت سازه هستش و مهندسی معماری به دنبال زیبایی اون ، مهندس عمران یاد میگیره چطور یه میشه سد یا جاده بسازیم و مهندس معماری دنبال طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هستش.اشتباه مرسوم و خیلی خطرناکیه که برخی مشاورین میگن حالا که عمران دوست داری بیا معماری رو هم تو اولویت بعدی انتخاب کن.

 

3.علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر چه فرق­‌هایی دارن؟
حداقل تو کشور ما در حوزه‌­ی بازار کار بسیار به هم شباهت دارند.اما در دروس دانشگاهی حجم دروس ریاضیاتی علوم کامپیوتر بسیار بیشتر از مهندسی کامپیوتر هستش و صدالبته علوم کامپیوتر به صورت تخصصی بر روی نرم افزار ، برنامه نویسی و هوش مصنوعی تمرکز داره.



دیدگاه کاربران