دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 19 اسفند، 1402

دفترچه انتخاب رشته 1403


دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هر ساله پس از اعالم نتایج نهایی توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود و از طریق سایت سازمان سنجش قابل دسترسی خواهد بود.دفترچه انتخاب رشته 1403هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.در این مقاله اما قصد داریم برخی از مهمترین تغییرات راکه در طی سال‌های گذشته در این دفترچه رخ داده را تحلیل و بررسی کنیم و صد البته به چند نکته‌ی مهم و احتمالی و قابل پیش بینی درباره‌ی دفترچه انتخاب رشته 1403 بپردازیم.

 

 

هر ساله تغییراتی گاها بنیادین و مهم و صد البته گاها بسیار ساده و بی‌تاثیر در دفترچه انتخاب رشته‌ ی کنکور سراسری رخ میدهد.

زمان مانده تا روز کنکور:

  • روز
  • ساعت
  • دقیقه
  • ثانیه

 

برخی از این تغییرات شکل روندگونه دارند.به عنوان مثال هر ساله به تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره‌ی «صرفا سوابق تحصیلی» اضافه می‌شود و این روند نزدیک به یک دهه است که ادامه دارد و تغییری نکرده.از طرف دیگر گاها تغییراتی بسیار جزئی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رخ میدهد که البته میتواند گاها بسیار هم مهم باشد :

مثل اضافه شدن یک کدرشته به یک دانشگاه یا پذیرش دانشجو به صورت «صرفا سوابق تحصیلی»در برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور.یا به عنوان مثال اضافه شدن کاردانی برخی رشته‌های پیراپزشکی در سال‌های گذشته که خبری بسیار مهم برای داوطلبین رشته‌ی تجربی بود خصوصا اینکه این رشته ها پذیرش از طریق صرفا سوابق تحصیلی داشتند.

*در این مقاله همانطور که اشاره شد قصد داریم به بررسی تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در چند سال گذشته و صد البته تغییرات احتمالی دفترچه انتخاب رشته 1403 بپردازیم.

 

1.قبولی روزانه محرومیت نداره

مهمترین نکته درباره‌ی دفترچه انتخاب رشته 1403، تغییری است که از 1401 آغاز شد و در سال 1402 شامل جزئیات بیشتری شد.

پیش ازاین داوطلبین کنکور سراسری که در دوره‌ی روزانه در یکی از دانشگاه‌های کشور پذیرش میشدند ، در صورت عدم ثبت نام در دانشگاه ، به مدت یکسال از تحصیل دردوره‌ی روزانه محروم میشدند ؛ به این معنا که این شانس را نداشتند تا در کنکور سال بعد شرکت کنند و دوباره شانس خود را برای قبولی در دوره‌ی روزانه امتحان کنند.اما با توجه به دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1403، در دفترچه انتخاب رشته 1403 هم خبری از این قانون نخواهد بود.

 

نیازی نیست زودتر انصراف بدی

بر طبق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1403، نیازی نیست تا متقاضیان شرکت در کنکور سراسری که در حال حاضر دانشجوی دوره‌ی روزانه هستند ، برای شرکت در کنکور سراسری 1403 تا پیش از پایان سال 1402 از تحصیل انصراف دهند و میتوانند پس از مشخص شدن قبولی خود ، تصمیم به انصراف یا عدم انصراف بگیرند و این هم یکی از مهمترین تغییرات دفترچه انتخاب رشته 1403 است.

 

نیازی نیست واسه انصراف هزینه بدی

لازم به ذکر است که دیگر همانند گذشته نیازی نیست که دانشجویان به جهت انصراف هزینه‌های پرداخت کنند.

تمامی این نکات با توجه به اطالعات فعلی دربارهی دفترچه انتخاب رشته1403بنا بر آنچه در سال1401و1402اتفاق افتاده است و در صورت تغییر ، از طریق همین صفحه و صفحات مجازی مجموعه به تمامی داوطلبین اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که این سیاست جدید به نوعی این پیشنهاد را به داوطلبین کنکوری میدهد ، که در هر شرایطی شانس خود را برای انتخاب رشته امتحان کنید و حتی اگر قبولی مدنظر خود را به دست نیاوردید ، وارد فضای دانشگاه شوید و رشته‌های جدید و فضایی جدید را امتحان کنید.آنچه که بنابر تجربه مشخص شده است ، تعداد زیادی از داوطلبین کنکوری پس از ورود به این فضاش جدید و مواجه با دنیایی جدید ، دچار تغییری بنیادین در انتخاب‌های تحصیلی و شغلی خود میشوند و به نوعی این تجربه‌ی متفاوت بسیاری نکات را برای آنها روشن میکند.

 

2.درباره‌ی پذیرش براساس سوابق تحصیلی

باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که با توجه به روند تغییرات در سال‌های گذشته ، دردفترچه انتخاب رشته 1403هم با افزایش ظرفیت در پذیرش بر اساس صرفا سوابق تحصیلی مواجه خواهیم بود.به طور کلی این سیاست چند ساله‌‎ی گذشته‌ی سازمان سنجش بوده و مهم است که رشته‌های صرفا سوابق را بیش از پیش جدی بگیرید و به دلیل اسمشان از آنها فرار نکنید ! این رشته‌ها از نظر جا‌یگاه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هیچ تفاوتی با رشته‌هایی که از طریق آزمون پذیرش دارند ، نخواهند داشت.

همانطور که پیشتر اشاره شد در سال‌های گذشته رشته‌هایی همچون پرستاری یا اتاق عمل ، کدرشته‌هایی در بخش صرفا سوابق تحصیلی داشتند و طبیعتا {و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد} در دفترچه انتخاب رشته 1403هم وضعیت به همین منوال خواهد بود.

در کنار این دربرخی از برترین دانشگاه‌های کشور نیز؛ همچون دانشگاه تهران یا فردوسی مشهد و غیره، در سال‌های گذشته بسیاری از رشته‌هایی که به اصطلاح کم طرفدار به حساب می‌آیند ، به صورت بدون کنکور و از طریق صرفا سوابق تحصیلی ارائه شده‌ اند ؛ تاکید میکنیم که به هیچ عنوان بخش صرفا سوابق تحصیلی را دست کم نگیرید.ممکن است یکی از همین رشته‌های به اصطالح کم طرفدار رشته‌ی مورد علاقه‌ی شما باشد و بتوانید از طریق کدرشتهی مربوطه در دفترچه انتخاب رشته 1403، در یک دانشگاه درجه 1، به مطالعه‌ی آن رشته بپردازید.

 

3.دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان که یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌ها خصوصا در بین داوطلبین رشته‌ی انسانی است ، هر ساله با تغییرات بسیاری مواجه است.به عنوان مثال در سال گذشته (کنکور 1402) حداقل تراز ورود به این دانشگاه از 6500 به 6000 کاهش یافت و در سال‌های گذشته همواره تغییراتی در حداکثر سن پذیرش در این دانشگاه اتفاق افتاده است.درباره‌ی دفترچه انتخاب رشته 1403 شایعاتی مبنی بر بالا رفتن سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و گفته می‌شود این تغییرات حداکثر سن را بسیار افزایش میدهد.حتی از مصوبات و تغییراتی هم حرف زده شد اما خبر قطعی دربارهی این موضوع خاص فقط در دفترچه انتخاب رشته 1403 مشخص خواهد شد.

 

🔶دانشگاه فرهنگیان در سال 1402حتی کاردانی آموزش و پرورش را به کد رشته‌های خود اضافه کرد؛ پذیرش در دوره کاردانی پیش از این در دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت.همچنین در طی دو سال گذشته همواره ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالاتر رفته و انتظار میرود که دفترچه انتخاب رشته 1403 هم دوباره با افزایش ظرفیت فرهنگیان همراه باشد.

*لازم به ذکر است که هرگونه خبر قطعی درباره‌ی تغییرات پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته 1403 را ، میتوانید از طریق همین صفحه و صفحات ما در فضای مجازی دنبال کنید.

 

4.بورسیه‌های خاص

در دفترچه 1402، یکی از تغییرات بسیار بنیادین ، اضافه شدن رشته‌های بورسیه دانش ، بورسیه صنعت و در رشته‌ی ریاضی بورسیه‌های مربوط به شرکت خودروسازی سایپا و سازمان انرژی اتمی بود.به طور قطع این رشته‌ها در دفترچه انتخاب رشته 1403 بیش از پیش مورد توجه خواهند بود زیرا این یکی از قوانین نانوشته‌ی انتخاب رشته است که به دلیل حجم وسیع اطالعات دفترچه انتخاب رشته ، عموما تغییرات در سال اول از زیر چشم مشاورین و داوطلبین در میروند !

این رشته‌ها شرایط پذیرش و مصاحبه‌های خاص خود را دارند.

بورسیه‌ی دانش یک مصاحبه علمی و تخصصی مربوط به خود دارد و شرایطی نظیر حداکثر رتبه‌ی کشوری که در گروه‌های آزمایشی مختلف در دفترچه انتخاب رشته 1403 با یکدیگر متفاوت خواهد بود.البته دانشجویان شامل این بورسیه ،در طول دوران تحصیالت در مقطع کارشناسی مورد حمایت مالی قرار میگیرند و به طور کلی هدف از این طرح حمایت مالی ار نخبگان کشوری است.لازم به ذکر است که این حمایت مالی حداکثر به میزان 8 ترم ادامه خواهد داشت.

 

5.کم شدن میزان تعهد رشته‌های تعهدی در تجربی

یکی دیگر از تغییرات مهم در سال‌های گذشته خصوصا از 1401 به 1402،  تغییر مدت زمان تعهد رشته‌های تعهدی در پزشکی و داندانپزشکی برای داوطلبین رشته‌ی تجربی بود.دفترچه انتخاب رشته 1402، مدت زمان تعهد این رشته‌ها را به نصف کاهش داده بود و باید منتظر باشیم تا ببینیم دفترچه انتخاب رشته 1403 در این زمینه که در سال‌های گذشته شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده، تغییر میکند یا خیر.

 

6.کارنامه سبز نداریم

یکی دیگر از مهمترین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 که پیش بینی میشود در دفترچه انتخاب رشته 1403 هم باقی بماند ، حذف کارنامه سبز است.سابق بر این داوطلبین میتوانستند از طریق کارنامه سبز از وضعیت انتخاب‌های خود ، پس از انتخابی که به عنوان قبولی به آنها ارائه شده است ، اطلاع کسب کنند.به این صورت که ممکن بود داوطلبی در انتخاب شماره‌ی 7 قبول شود ،اما از تمام ظرفیت‌های انتخاب‌های خودش استفاده کرده و 150 انتخاب وارد سایت سنجش کرده باشد.

 

   لینک دانلود دفترچه های کنکور سراسری 1402:   

   - دفترچه راهنما کنکور 1403   

 

   - دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان/هنر 1402   

 

   - دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402   

 

   - دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1402   

 

   - دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402   

 

🔴این داوطلب میتوانست از طریق کارنامه سبز متوجه شد در کدام یک از انتخاب‌های پایین‌تر خود شانس قبولی داشته و حتی در دوره‌های میتوانست قبولی خود را تغییر دهد.اما در از کنکور 1402 این امکان حذفشد و پیش بینی بر ادامه‌ی حذف شدن این امتیاز در دفترچه انتخاب رشته 1403 است.

 

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش ، نوشتاری بسیار پیچیده و سخت دارد ! اما دانستن نکاتی که دردفترچه آمده برای یک انتخاب رشته‌ی دقیق ، بسیار پر اهمیت است.

به همین دلیل توصیه به اینکه حتما دفترچه انتخاب رشته را به طور دقیق مطالعه کنید (توصیه‌های کلیشه‌های و صد البته کامل درست و دقیق است) کمی غیر قابل انجام است ! ما اینجا ، در مجموعه‌ی انتشارات ناصح‌زاده ، توضیحاتی مفصل و به زبانی برعکس زبان دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش ، بسیار ساده و روان درباره‌ی دفترچه‌ی انتخاب رشته در اختیار داوطلبین قرار میدهیم و دفترچه انتخاب رشته 1403 هم قطعا به محض ارائه از طرف سازمان سنجش با تمام تغییراتش به طور مفصل برای شما تجزیه و تحلیل خواهد شد.

برای اطالع از تاریخ ارائه‌ی دفترچه انتخاب رشته 1403 و دریافت توضیحات کامل در باب تفسیر آن ، میتوانید ما را از طریق همین صفحه و صفحات ما در فضای مجازی دنبال کنید.

 

دفترچه انتخاب رشته 1403 در یک نگاه
1. قبولی روزانه محرومیت نداره و نیازی نیست اگه در حین تحصیل هستی برای شرکت تو کنکور انصراف بدی و در عین حال برای انصراف از دوره روزانه نیاز نیست هیچ هزینه­‌ای پرداخت کنی.
2. مثل سال های گذشته طبعا امسال هم با افزایش ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مواجه خواهیم بود و حتما برای تمام دانش ­آموزان واجب است که نگاه خودشون رو نسبت به واژه­‌ی سوابق تحصیلی تغییر بدن !
3. در دانشگاه فرهنگیان تحولات بسیار زیادی رخ داده ؛ پیشنهاد میکنم اگه علاقه مند به ادامه­‌ی تحصیل تو این دانشکاه هستید ، حتما بخش مربوط به دانشگاه فرهنگیان در همین مقاله رو مطالعه کنید.
4. بورسیه­‌های جدید اضافه شده از 1402 ، طبعا در دفترچه انتخاب رشته 1403 هم حضور دارن و اگه شرایط و ضوابط برای ورود به این رشته ها رو داشته باشید ، شاید بد نباشه شانس ورود به این رشته­‌ها رو امتحان کنید.
5. کارنامه سبز در کنکور 1402 حذف شد و با اون چیزی که تا به امروز می­دونیم ، تو کنکور 1403 هم به کارنامه سبز دسترسی نخواهیم داشت.

 

سوالات متداول

1.اگه دانشجو هستم برای شرکت در کنکور 1403 باید انصراف بدم ؟
خیر.بر طبق اطلاعات دفترچه‌­ی ثبت نامی کنکور سراسری نیازی به این کار نیست.

 

2. برای انصراف از دوره‌­ی روزانه باید هزینه‌­ای پرداخت بشه ؟
خیر.نیازی به پرداخت هزینه نیست.

 

3. اگه روزانه قبول بشم اما ثبت نام نکنم محروم میشم ؟
خیر.هیچ محرومیتی در این زمینه وجود نداره.

 

4. شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان امسال چجوریه ؟

در دانشگاه فرهنگیان تحولات بسیار زیادی رخ داده ؛ پیشنهاد میکنم اگه علاقه مند به ادامه­‌ی تحصیل تو این دانشگاه هستید ، حتما بخش مربوط به دانشگاه فرهنگیان در همین مقاله رو مطالعه کنید.


دیدگاه کاربران