دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 16 دی، 1402

تاثیر معدل در کنکور 1403


 

خبر خوش برای درس خون­‌ها !

میخوایم یه خبر خوش بدیم به اون دسته از بچه‌­هایی که همیشه نقد داشتن تعیین شدن سرنوشت 12 سال تحصیلی فقط تو 4 ساعت به هیچ عنوان منطقی نیست.استرس بالایی که احتمالا تو روز آزمون مشکل­‌ساز میشه ، انواع و اقسام مشکلاتی که ممکنه در طول سال منتهی به کنکور برای یه دانش آموز رخ بده کار این داوطلب کنکوری رو خیلی سخت کنه ، یا هر اتفاق غیر مترقبه‌­ی دیگه‌­ای که میتونه به سادگی 12 سال تلاش رو همشو تو 4 ساعت نابود کنه ؛ اینها همه نقدهایی منطقی به نظر میومد و حالا میشه گفت تغییرات ایجاد شده در سیستم آموزشی میتونه بخش بزرگی از این دغدغه­‌ها رو پاسخ بده.
تاثیر قطعی معدل اون اتفاق مهمه که طبیعتا داستان کنکور رو به طور کامل متحول میکنه.

قبل از برگزاری کنکور 1402 ، تاثیر معدل صرفا یه تاثیر مثبت بود.علاوه بر این نحوه­ی اثرگذاری این تاثیر مثبت تقریبا در حاله­ای از ابهام بود ! نه متخصصین حوزه­ی آموزش ، نه مشاورین کنکور و نه داوطلبین کنکوری هیچ کدومشون نمیتونستن به طور دقیق اعلام کنن این اثرگذاری دقیقا به چه شکلی داره اتفاق میفته ! به همین دلیل هم تاثیر مثبت معدل کلا خیلی جدی گرفته نمیشد.
کنکور 1402 اولین کنکوری بود که تاثیر معدل به صورت قطعی روی نمره­‌ی کل نهایی هر داوطلب اعمال شد ؛ 40 درصد تاثیر قطعی.تاثیر معدل در کنکور 1403 تا 50 درصد تاثیر قطعی و در سنوات بعدی تا 60 درصد تاثیر قطعی افزایش پیدا خواهد کرد.
حالا دیگه میشه خیلی راحت ادعا کرد دیگه قرار نیست صرف جلسه‌­ی کنکور وضعیت آینده­‌ی تحصیلی شما رو مشخص کنه.

 

 

تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 1403 دقیقا به چه صورت است ؟

احتمالا برای تو به عنوان داوطلب کنکور 1403 یا سال‌های بعد ، این سوال پیش میاد که جزئیات این اثرگذاری قطعی معدل به چه صورتی خواهد بود ؟
برای دانش‌­آموزان گروه‌­های آزمایشی تجربی ، انسانی و ریاضی ، از 50 درصد تاثیر معدل در کنکور 1403 ، 28 درصد مربوط به دروس عمومی و 22 درصد مربوط به معدل دروس اختصاصی است.
اگه داوطلب رشته های هنر و زبان هستی و دیپلم نظام جدید داری ، 72 درصد نمره­‌ی نهایی یا تراز کل تو مرتبط به تراز آزمون سراسری و فقط 28 درصد آن مربوط به معدل سوابق تحصیلی تو خواهد بود.

 

 

دروس عمومی بسیار تاثیرگذار هستند

این سبک تاثیر معدل و جزئیات مربوط به اون یه نکته­‌ی خیلی مهم رو روشن و شفاف میکنه :
حذف دروس عمومی که از کنکور سراسری 1402 آغاز شد و در سال 1403 هم ادامه پیدا میکنه ، به هیچ عنوان به معنی حذف اثرگذاری این دروس روی نمره­ی کل یا تراز نهایی داوطلب که بر اساس اون انتخاب رشته میکنه و وارد دانشگاه میشه ، نیست.
در گروه­‌های آزمایشی تجربی ، انسانی و ریاضی بخش عمده­ی تاثیر معدل بر اساس معدل دروس عمومی است و در گروه هنر و زبان هم که صرفا دروس عمومی از طریق معدل بر روی نمره­ی کل تاثیر میزارن.
این نکته ، بسیار نکته­ی حیاتی و مهمیه که ما امروز به خوبی درکش میکنیم چون تجربه­‌ی بچه­‌های کنکوری در سال 1402 رو با خودمون داریم.بین داوطلبین کنکور 1402 پر بود از بچه­‌هایی که تجربه‌­های تلخ و شیرین و غیر منتظره­ای نصیبشون شد ! تعداد خیلی زیادی از بچه‌­ها که نتیجه‌­ی بسیار خوبی تو آزمون سراسری گرفته بودن ، در نهایت نتیجه‌­ی نهایی یا تراز کل نهایی­‌ای که کسب کرده بودن اصلا باب میل­شون نبود و دلیلش صرفا تاثیر معدل بود ! این دسته از بچه­‌ها نتونسته بودن نتیجه­‌ی مناسبی در سوابق تحصیلی ثبت کنن و درست به همین دلیل با دیدن تراز نهایی خودشون واقعا شوکه شدن !

 

صدالبته که از طرف دیگه تعداد خیلی زیادی داوطلب داشتیم که نتیجه­‌ی آزمون­شون اصلا خوب نبود اما به جاش تراز خیلی خوبی تو بخش سوابق تحصیلی ثبت کرده بودن و اتفاقا این دسته هم از دیدن کارنامه نهایی خودشون شوکه شدن !

 


فکرشو نمیکردن نتیجه­‌ی نهایی انقدر خوب باشه !

از طرف دیگه با تعداد خیلی زیادی از دانش‌آموزانی مواجه بودیم که به مساله­‌ی تراز مرزی داشتن.مثلا تو کنکور 1402 حداقل تراز برای ورود به مصاحبه‌­ی دانشگاه فرهنگیان از 6500 به 6000 کاهش پیدا کرد.حالا دانش‌­آموزی رو تصور کنید که تراز آزمونش 5900 بود اما به دلیل تراز بهتری که تو بخش سوابق تحصیلی به دست آورده بود ، تراز نهایی این داوطلب شده بود : 6200.
خب حالا این داوطلب میتونست شانس خودشو برای قبولی تو دانشگاه فرهنگیان هم امتحان کنه.دقیقا معکوس همین هم اتفاق افتاده بود : داوطلبی که تراز کنکورش 6200 بود اما تراز خیلی پایین سوابق تحصیلی تراز کل این داوطلب رو به 5900  کاهش داده بود.بعضی از داوطلبینی که سهمیه­‌های خاص داشتن و باید حداقل ترازی به دست می­آوردن هم یا از این موضوع سود بردن و یا ضرر کردن.

 


کمی بیشتر درباره­‌ی تاثیر معدل

اصلا اغراق نیست اگه بگیم هر ساله تعداد بسیار زیادی از دانش‌­آموزین کنکوری وجود داشتن که در طول سال منتهی به کنکور با مشکلاتی مواجه میشدن که حتی تا خود جلسه­ی کنکور هم دست از سرشون بر نمیداشت و همین باعث میشد که در نهایت نتونن تمام پتانسیل بالقوه­ی خودشون رو تو جلسه آزمون بالفعل کنن ؛ به زبان ساده نمیتونستن هرچی که بلد هستن رو سر جلسه کنکور پیاده کنن.اما داوطلبین کنکور حالا از این شانس برخوردار هستن که میتونن در کنکور 1403 ، 50 درصد و در سال‌های بعد تا 60 درصد ترازی که برای ورود به دانشگاه نیاز دارند رو از طریق تاثیر معدل و تو یک ماراتن طولانی به دست بیارن نه اینکه به قول معروف تمام سرنوشت تحصیلی­‌شون تو یک بازی تک حذفی مشخص بشه!

 این سیاست احتمالا باعث بشه که افرادی که واقع هدف تحصیلی مشخصی دارن و از همون روز اول برنامه­‌ی مشخصی برای آینده­ی تحصیلی خودشون داشتن موفق بشن و بقیه نتونن صرفا با یک تلاش عجیب و غریب تو سال منتهی به کنکور نتیجه‌­ای عالی کسب کنن و وارد دانشگاه بشن.

   ❗خب ، فکر میکنم این سبک جدید به خوبی این مساله رو روشن کنه که از هر پایه­ی تحصیلی­‌ای که هستی ، اگه هدفی مشخص از تحصیل برای خودت داری و آینده­ای که برای خودت متصور شدی به تحصیلات ارتباط و نیاز داره ، باید از همین امروز شروع کنی.
اون کلیشه­‌ی قدیمی که دبیرانت بهت میگفتن که «اگه همه چیز رو بزاری برای سال کنکور کارت خیلی سخت میشه» ، با تغییرات اخیر نظام آموزشی دیگه اصلا یه کلیشه­ی پیش پا افتاده نیست و شاید بشه گفت که اگه همه چیز رو بزاری برای سال کنکور دیگه اصلا نمیتونی نتیجه بگیری !



کمی بیشر درباره‌­ی این کلیشه­‌ی قدیمی : مشاورین کنکور مقصر هستند ؟!

همیشه یه نقد به مشاورین کنکور هست که چرا از دانش‌­آموز میخواید کمتر بخوابه ؟ چرا میخواید دوستاش رو نبینه ؟ چرا میگین مهمونی نره ؟ چرا میگین کل زندگیشو تعطیل کنه فقط بشینه درس بخونه ؟ خب راستش باید بگم که این نقد خیلیم بیراه نیست و تعداد خیلی زیادی از به اصطلاح مشاورین کنکوری بدون هیچ دانش و تخصصی صرفا دانش‌­آموز رو تحت فشار میزارن و البته که در نهایت هم دانش‌­آموز نتیجه نمیگیره ! ولی باید بگم درباره­‌ی این موضوع انقدر هم نمیشه ساده نظر داد !


خب باید به این نکته هم توجه کرد که وقتی با دانش‌­آموز به قول معروف صفر کیلومتری طرف هستی که میخواد 11 سال هیچ کاری نکردن تو حوزه‌­ی تحصیلات رو تو یک سال جبران کنه ، که اصلا حاضر نیست بپذیره شاید اصلا نباید درس بخونه و آینده­‌ی دیگه‌­ای برای خودش رقم بزنه که تحصیلات احتمالا یک عنصر فرعی توی این آینده باشن و حتی حاضر به مذاکره درباره‌­ی این نکته نیست ، خب راه حل چیه ؟ چه راهی هست جز شب بیداری ، مهمونی نرفتن ، ندیدن دوستان و تعطیل کردن کل زندگی ؟! موضوع اصلا درباره­ی درس خوندن نیست.هر کسی قرار باشه همچین هدف سخت و پیچیده‌­ای برای خودش تعیین کنه چاره­ای نداره جز اینکه تقریبا برای یه مدت زندگی خودشو تعطیل کنه !

 



⭕ راستش میخوام بهت بگم کلیشه­‌ی تکراری که دبیرانت بهت میگن که شاید انقدر بد بیان میشه که از نظرت مسخره میاد ، خیلیم بیراه نیست.اگه واقعا هدفی داری مرتبط با تحصیلات یا اصلا هدف اصلی­‌ای که تو زندگیت داری خود تحصیل و مدارج بالای علمی هستش ، باید از همین امروز شروع کنی.اصولا میگن که «واسه بچه‌­ها از کنکور غول نسازید» ولی باور کن اگه قرار باشه همه چیز رو بزاری واسه سال آخر کنکور خود به خود غول میشه !  و این خیلی خبر خوبیه که دیگه نمیشه از کنکور غول ساخت ! چون دیگه چاره­ای نداری جز اینکه اگه هدفت تو حوزه­‌ی تحصیلات هست از همین امروز شروع کنی.

 

مدل جدید برنامه ریزی با توجه به تاثیر معدل

تا کنکور 1401 تمام اون چیزی که آینده­ی تحصیلی تو رو مشخص میکرد ، 4 ساعت جلسه­ی کنکور بود و خیلی از داوطلبین یکسال زندگی رو تعطیل میکردن و اتفاقا گاهی اوقات نتیجه هم میگرفتن !
در کنکور 1403 هنوز هم تاثیر معدل وابسته به معدل سال دوازدهم است اما در سال­های بعد کل دوران متوسطه دوم اثرگذار میشه و دیگه نمیشه تو یکسال به نتیجه رسید.
سوالم اینه که بنظرت با این سیاست جدید ، کار دانش‌­آموزان سخت­تر شده ، یا راحت­‌تر ؟


کار دانش­‌آموز سخت­‌تر شده ؟

احتمالا تو نگاه اول اینطور به نظر برسه که مثلا 3 سال تلاش و برنامه‌­ریزی خیلی سخت‌­تره تا یکسال تلاش و دوندگی ؛ ولی اگه یکم جزئی نگر بشیم اصلا اینجوری نیست ! به این دو تا نکته توجه کن :
نکته­‌ی اول :
نکته­‌ی اول اینه که تا پیش از این هم اغلب بچه­‌هایی که تو کنکور نتیجه­‌ی خوبی کسب میکردن ، همون کسایی بودن که کل دوران دبیرستان یا متوسطه دوم رو تلاش کرده بودن.نتیجه گرفتن تو کنکور با صرف تلاش تو سال آخر شاید خیلیم استثنائی نبود اما همچین خیلیم همه گیر نبود !
نکته‌­ی دوم :
جا به جا کردن 100 کیلو بار تو یکبار و یک مرحله آسون‌­تره یا تو 3 بار و 3 مرحله ؟ بله درسته که تو مدت زمان بیشتری باید روی تحصیلاتت تمرکز کنی ولی این به معنیه اینه که دیگه قرار نیست دوستات رو نبینب ، مهمونی نری ، کم بخوابی و در یک کلام زندگی رو تعطیل کنی.دیگه قرار نیست تک بعدی بشی بلکه فقط چون برای آینده‌­ی خودت برنامه‌­ای داری و برای اون هدف میخوای درس هم بخونی ، طبیعتا تحصیلات هم تبدیل به بخش مهمی از زندگیت میشن.

🔶یک توصیه­‌ی مهم :
شاید تا قبل ار این تغییرات مهم نظام آموزشی وتاثیر معدل تو میتونستی ادعا کنی که من برنامه­‌ی مشخصی دارم و اصلا تصمیمم بر اینه که صبر کنم تا سال آخر و اون یکسال از همه چیز بگذرم که برسم به هدفم ؛ میخوان بهت بگم که دیگه این مدل ممکن نیست.دیگه خبری از برنامه­‌ی خاص و سنگین ومدل­‌های خاص برنامه­‌ریزی نیست.اصلا دیگه داستان اونقدرم پیچیده نیست ! خودت راحت میتونی برای خودت برنامه ریزی کنی.چون زمان داری ، چون قرار نیست بیخودی خودتو نابود کنی ! فقط کافیه تکلیفت با خودت و آینده­‌ی خودت مشخص باشه و هدفی انتخاب کرده باشی و در نهایت طبیعتا تحصیلات تبدیل به بخشی از روزمره­‌ی زندگیت واسه اینکه به اون هدف برسی.

 

تاثیر معدل در یک نگاه
تمام این مقاله ، تمام این گپ و گفت که باهم داشتیم رو میشه تو این 4 تا نکته خلاصه کرد :
1. در کنکور 1403 پنجاه درصد و در سال‌­های بعدی 60 درصد نمره­‌ی کل نهایی تو وابسته به تاثیر معدل است.
2. کنکور 1402 به ما ثابت کرد ، تاثیر معدل دیگه مثل سابق نیست و اصلا نمیشه از اون چشم پوشید.
3. دروس عمومی نه تنها تاثیرگذاری خودشو از دست نداده ، بلکه اتفاقا با توجه به بی توجه‌ی اغلب دانش­‌آموزان به این دروس ، تاثیر بسیار بیشتری هم داره.
4. بهتره که اون مدل کلیشه­‌ای و قدیمی برنامه‌­ریزی رو فراموش کنی ؛ دیگه نه تنها لزومی نداره که زندگیت رو برای تحصلات از بین ببری ، بلکه اصلا فایده­ای نداره ! چون دیگه قرار نیست همه چیز تو یکسال مشخص بشه.

 

 

سوالات متداول
1. تاثیر معدل در کنکور 1403 به چه صورت خواهد بود ؟
50 درصد نمره‌­ی کل نهایی تو وابسته به تراز آزمون و 50 درصد دیگه وابسته به سوابق تحصیلی تو خواهد بود که برای کنکور 1403 یعنی معدل دوازدهم.


2. تاثیر دروس عمومی در کنکور به چه صورت است ؟
دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شدن ولی هنوز هم از طریق تاثیر سوابق تحصیلی ، اثر مهمی بر نتیجه‌­ی نهایی تو دارن.

 

3.تاثیر معدل دقیقا به چه صورت محاسبه می‌­شود ؟
برای پاسخ این سوال بهتره که به متن همین مقاله رجوع کنی اما به طور خلاصه اگه دانش‌­آموز رشته‌­های تجربی ، انسانی و ریاضی هستی ، تو کنکور 1403 ، 28 درصد تاثیر معدل مربوط به دروس عمومی و باقی مربوط به معدل دروس اختصاصی است.اگه دانش‌­آموز هنر یا زبان هستی ، فقط 28 درصد نمره‌­ی کل نهایی تو وابسته به معدل است که اونم فقط تاثیر معدل دروس عمومی است.


دیدگاه کاربران