دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 09 اسفند، 1402

تغییرات کنکور 1403


بحث درباره‌ی تغییرات کنکور سراسری همواره و هر ساله بحثی داغ و جذاب در بین مخاطبین این آزمون مهم بوده است. کنکور سراسری در دوره‌ی کارشناسی ، با توجه به مدل نظام آموزشی در کشور ما همواره مهمترین دوره از تحصیالت یک دانش‌آموز به حساب می‌آمده ؛ به قول معروف نتیجه‌ی این آزمون ، خروجی 12سال تحصیل یک نفر در دوران مدرسه‌اش است.البته شاید بتوان مدعی شد که حاال و با تغییرات شکل گرفته در طول سال‌های گذشته ، کنکور سراسری به تنهایی سرنوشت تحصیلی یک دانش‌آموز را رقم نخواهد زد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تغییرات کنکور سراسری 1403بپردازیم.

 

تاثیر معدل

بدون شک مهمترین و قابل توجه‌ ترین تغییر در کنکور سراسری 1403  ، تاثیر قطعی معدل است.تا پیش از برگزاری کنکور سراسری در سال 1402 ، تاثیر معدل یک تاثیر صرفا مثبت بود و این تاثیر ، آنچنان چشمگیر نبود که توجه داوطلب کنکور سراسری را به خود جلب کند.اما کارنامه‌ی نهایی کنکور سراسری در سال 1402و تاثیر قطعی 40 درصدی در نتیجه‌ی نهایی داوطلب – یعنی تراز کل و رتبه‌ی نهایی او در سهمیه – به طور کلی داستان کنکور سراسری را با تغییری بسیار مهم مواجه کرد.نکته شایان توجه این است که در کنکور سراسری 1403 این تاثیر تا 50 درصد تاثیر قطعی افزایش یافته است و این نکته به این معنا است که آزمون کنکور سراسری 1403و نتیجه‌ی آن حالا فقط نیمی از آینده‌ی تحصیلی هر داوطلب را رقم خواهد زد و نیم دیگر وابسته به وضعیت او در دوران متوسطه‌ی دوم است.

 

تغییرات کنکور 1403 - میلاد ناصح زاده

 

خبر خوش برای درس خوان‌ها!

این شاید خبری خوش برای تعداد زیادی از دانش آموزان باشد که دیگر قرار نیست یک روز ، یک جلسه و یک آزمون سرنوشت نهایی آنها را رقم بزند.پیش از این همواره با این دغدغه از طرف تعداد کثیری از داوطلبین مواجه بودیم که تعیین کل سرنوشت 12 سال تحصیل ما در 4 ساعت ، منصفانه نیست.استرس بالا در روز جلسه ، انواع و اقسام مشکالتی که ممکن است پیش از جلسه رخ بدهد و هر مساله‌ی مشابه ، ممکن است باعث شود حتی بهترین داوطلبین کنکور نتوانند نتیجه‌ی دلخواه و مدنطر خود را در کنکور سراسری کسب کنند.میتوان گفت این‌ها همه انتقاداتی منصفانه بود.

چه بسیار داوطلبینی که به دلیل رخ دادن مشکلاتی بزرگ در سال منتهی به کنکور دچار چالش‌هایی میشدند که گریبان آنها را در جلسه‌ی کنکور هم رها نمیکرد و همین موضوع باعث میشد که نتوانند تمام پتانسیل بالقوه‍‌‌ی خود را در روز آزمون بالفعل کنند.داوطلبین کنکور سراسری 1403 و پس از آن ، از این مزیت برخوردار هستند که در کنکور سراسری 1403 پنجاه درصد و پس از آن و در سال‌های بعد، 60 درصد آنچه برای ورود به دانشگاه ، رشته‌ی مورد عالقه و رقم زدن آینده‌ی تحصیلی خود نیاز دارند را، پیش از جلسه کنکور و در طول یک ماراتن طولانی به دست بیاورند نه به قول معروف در یک تکبازی حذفی.


این سیاست شاید باعث شود که اتفاقا افرادی که به معنای واقع کلمه هدف تحصیلی مشخصی دارند و از آغاز تا پایان دوران مدرسه ،زمان خود را صرف تحصیلات کرده‌اند موفق شوند ودیگر نتوان –حداقل به سادگی – با یک تالش عجیب و غریب در سال آخردوران تحصیلات پیش از دانشگاه ، به نتیجه‌ی دلخواه رسید.
 
بنابراین از هر مقطع تحصیلی که هستی ، اگر آینده‌ای‌ ازطریق تحصیلات دانشگاهی برای خود متصور هستی ، همین امروز وقت آن است که برای این هدفت برنامه‌ریزی کنی و حرکت در این مسیر را آغاز کنی.احتماال این کلیشه‌ی قدیمی را هم از دبیرانت شنیده‌ای که اگر همه چیز را به سال ماقبل کنکور ارجاع دهی ، سال بسیار سختی در انتظارت خواهد بود.

 

 

مشاورین کنکور مقصر هستند ؟!

اغلب نقدی به مشاورین کنکور می‌شود مبنی بر اینکه چرا از داوطلب میخواهید کمتر بخوابد ؟ چرا از او میخواهید استراحت نکند یا مهمانی نرود ؟ در پاسخ به این نقد باید گفت که (بله تا حدی چنین نقدی به جا است و اغلب مشاورین کنکور بی هیچ تخصصی صرفا داوطلب را تحت فشار میگذارند و در نهایت هم داوطلب نتیجه‌ای نمیگیرد).

اما درک این نکته هم ضروری است که داوطلب به قول معروف صفر کیلومتری که قصد دارد در طول یکسال همه‌ی آنچه در 11 سال گذشته انجام نداده است را جبران کند ، که به هیچ عنوان حتی راضی نمیشود که اصلا شاید نباید درس بخواند ! و آینده‌ای دیگر برای خودش رقم بزند که حداقل تحصیلات در آن نه اصل بلکه صرفا یک ابزار فرعی باشد و حتی حاضر به مذاکره در این باره نیست ، خب بنابراین چه چارهی دیگری جز شب بیداری و استراحت کمتر و مهمانی نرفتن و ندیدن دوستانش دارد ؟ موضوع اصلا مختص به درس نیست ! هر هدفی داشته باشی که این چنین سخت و پیچیده باشد ، چاره‌ای جز دادن هزینه هایی چنین گزاف هم نخواهی داشت.

در واقع کلیشه‌ی تکراری‌ای که از دبیرانت شنیده‌ای ، اصلا هم بیراه نیست و بهتر است اگر هدفی داری همین امرزو شروع کنی تا در نهایت به جایی نرسی که مجبور شوی تمام زندگیت را خرج درس خواندن کنی و از هر چیز دیگری باز بمانی.
خب ، برگردیم سراغ بحث خودمان درباره‌ی تغییرات کنکور سراسری 1403 ؛ دومین تغییر مهم :

 

دو کنکور در طول یک سال تحصیلی برگزار خواهد شد

یکی دیگر از نگرانی‌های همیشگی داوطلبین کنکوری این بود که آنها فقط یکبار فرصت دارند تا شانس خود را برای به دست آوردن رتبه‌ای مناسب در کنکور سراسری محک بزنند.کنکور سراسری 1402 در دو نوبت دی‌ماه 1401 و تیر 1402 برگزار شد اما در کنکور سراسری 1403 ، اولین آزمون در تاریخ 6 و 7اردیبهشت 1403و پس از آن نوبت دوم این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 7 و 8 تیرماه 1403 برگزار خواهد شد.

 

 

توجه به 2 نکته برای داوطلبین کنکور سراسری بسیار مهم است :

1- تنها یک انتخاب رشته برای دو نوبت کنکور سراسری برگزار خواهد شد.در واقع کسانی که در اردیبهشت 1403 در کنکور سراسری شرکت میکنند ، اگر در نوبت دوم آزمون کنکور ندهند ، همزمان با افرادی که در نوبت دوم و در تیرماه 1403 آزمون داده‌اند ، انتخاب رشته خواهند کرد.
2- اگر داوطلبی در هر دو نوبت کنکور سراسری شرکت کند ، به صورت خودکار ، بهترین نتیجه در بین این دو آزمون به عنوان نتیجه‌ی نهایی برای اوثبت خواهد شد.
این هم در واقع باز خبری است جذاب برای همان دسته داوطلبینی که درباره‌‌‌ی ایشان حرف زدیم و معتقد بودند که تعیین سرنوشت 12 سال تالش آنها در 4ساعت منصفانه نیست.حالا جز تاثیر سوابق تحصیلی ، دو بار فرصت برای شرکت در کنکور سراسری 1403خواهید داشت.

 

حذف دروس عمومی

این خبر جدیدی نیست ! کنکور سراسری از سال 1402 بدون حضور دروس عمومی برگزار شد و در کنکور سراسری 1403هم همین روند ادامه خواهد یافت.

 

دروس عمومی همچنین اثرگذار است

 نکته‌ی قابل توجه این است که با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجهی نهایی کنکور سراسری ، حذف دروس عمومی از کنکور به هیچ عنوان به معنای حذف کامل تاثیر این دروس بر نتیجه‌ی نهایی آزمون داوطلب نیست.
دروس عمومی در کنکور سراسری سال 1402 از طریق 40 درصد تاثیر قطعی معدل و در سال 1403 –همانطور که پیشتر اشاره شد از طریق 50درصد تاثیر قطعی معدل، بر نتیجه‌ی نهایی آزمون شما تاثیرگذار خواهند بود.

 

از تجربه 1402 استفاده کنید

 توصیه‌ی مهم ما با توجه به آنچه که کارنامه‌ی کنکور سراسری در سال 1402 به تمامی کنکوری‌ها نشان داد این است که ، دانش آموزان عزیز به هیچ عنوان تاثیر قطعی معدل و اثرگذاری دروس عمومی از این طریق را دست کم نگیرند !
کنکور سراسری 1402 پر بود از داوطلبانی که نتیجه‌ای بسیار درخشان در خود جلسه‌ی آزمون کنکور سراسری گرفته بودند اما سوابق تحصیلی ایشان باعث شد که نتیجه‌ی نهایی و تراز کل نهایی دریافتی ایشان باب میلشان نباشد و چه بسیار داوطلبینی که به هر دلیل اعم از عدم آمادگی علمی تا عدم آمادگی ذهنی ،نتیجه‌ی چندان درخشانی در خود جلسه‌ی آزمون کنکور سراسری به دست نیاورده بودند اما سوابق تحصیلی عالی ایشان باعث شد که نتیجه‌ی نهایی باب میل‌شان شود ! اما کنکور سراسری 1402 ، اولین کنکوری بود که با چنین تغییر بزرگی مواجه شد و حاال داوطلبین کنکور سراسری 1403 با توجه به این تجربه‌ی مهم دانش آموزان در سال قبل باید بسیار مراقب باشند تا مبادا دوباره از همین نقطه ضربه بخورند.

 

 

 

حذف زیرگروه‌ها

این نکته ممکن است برای آن دسته از داوطلبان که اطلاعات زیادی درباره‌ی کارنامه‌ی کنکور سراسری و تحلیل آن نداشتند کمی خاص به نظر برسد و اخبار پیرامون کنکور سراسری آنها را دچار نوعی آشفتگی کند چون نمیتوانند به درستی درک کنند که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است !

 

آیا فرقی به حال من دارد ؟!

 موضوع ساده است : تا کنکور سراسری 1401 ، هر رشته‌ی تحصیلی در دانشگاه ، در یک زیرگروه مخصوص به خود قرار میگرفت.
به عنوان مثال در رشته‌ی تجربی ، برای آنها که میخواستند وارد رشته‌ی پزشکی بشوند ، درس زمین شناسی هیچ اهمیت و تاثیری نداشت اما اگر کسی قصد داشت داروسازی بخواند ، زمین شناسی بسیار اثرگذار میشد ؛ زیرا پزشکی در زیرگروه 1 رشته‌های گروه آزمایشی تجربی در کنکور سراسری قرار داشت و داروسازی در زیرگروه . 3 اهمیت درس زیست در یک زیرگروه که شامل رشته‌های خاص خودش میشد بسیار بالا بود و در زیرگروهی دیگر، تاثیری کمتر داشت و به عنوان مثال درس شیمی اثرگذاری و ضریب بیشتری داشت.

 

  • ❗اما از کنکور سراسری 1402 ، به طور کلی این دسته بندی حذف شد.به این معنا که تمام دروس تخصصی هر گروه آزمایشی – مثال زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک ، ریاضی و زمین شناسی – برای ورود به تمامی رشته های دانشگاهی تاثیر و ضریبی یکسان دارند.

  • ❗به عنوان مثال در کنکور سراسری 1403 در رشته‌ی تجربی زیست شناسی ضریب 12 ، شیمی ضریب 9 ، فیزیک و ریاضی ضریب 6 و زمین شناسی ضریب 1خواهند داشت و این ضرایب برای تمام رشته‌های دانشگاهی یکسان هستند و دیگر فرقی ندارد که داوطلب قصد دارد پزشکی بخواند یا داروسازی ، به هر صورت تاثیر زمین شناسی با ضریب 1 است.

  • ❗در کنکور سراسری 1403 در گروه انسانی زبان و ادبیات فارسی ضریب 8 ، ریاضیات ضریب 6 ، عربی ، تاریخ و جغرافیا ، علوم اجتماعی و فلسله و منطق ضریب ، 5 و در آخر روانشناسی و اقتصاد ضریب 2 دارند.

  • ❗همچنین در کنکور سراسری 1403 در رشته‌ی ریاضی ، ریاضیات ضریب 12 ، فیزیک ضریب 9 وشیمی ضریب 7خواهند داشت.

  • ❗کنکور سراسری زبان تخصصی در سال 1403 همچون 1402 تنها شامل یک درس خواهد بود : زبان تخصصی و در واقع تمام نتیجه‌ی کنکور مرتبط با نتیجه‌ی داوطلب در آزمون زبان تخصصی است و به همین دلیل در اینجا زبان تخصصی ضریب 1 دارد.

  • ❗همچنین در کنکور سراسری 1403 در رشته‌ی هنر ، درک عمومی هنر ضریب 12 ، درک عمومی ریاضی-فیزیک ضریب ، 5 و خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب 3خواهند داشت.

 

تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی دقیقا به چه صورت است ؟

🔶 یک نکته‌ی حائز اهمیت دیگر برای داوطلبین کنکور سراسری 1403 میتواند شیوه‌ی اثرگذاری سوابق تحصیلی باشد.
در گروه‌های آزمایشی تجربی ، انسانی و ریاضیات 50 درصد تاثیر مربوط به سوابق تحصیلی ، 28 درصد متعلق به دروس عمومی و 26 درصد متعلق به دروس اختصاصی است.
در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان ، برای داوطلبینی که دیپلم نظام جدید دارند ، از 50 درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی ، 26 درصد متعلق به دروس عمومی است و 28 درصد باقی به تاثیر نمره کل داوطلب در کنکور سراسری 1403 اضافه خواهد شد.

 

دروس عمومی بسیار تاثیرگذار هستند

🔶 نکته‌ی حائز اهمیت با توجه به این تقسیم بندی در تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در نتیجه‌ی نهایی کنکور سراسری ، این است که حذف دروس عمومی از آزمون نهایی کنکور سراسری 1403 ، به هیچ عنوان به معنای حذف تاثیر این دروس از نتیجه‌ی نهایی دواطلب برای انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری نخواهد بود و دروس عمومی همچنان و از طریق سوابق تحصیلی تاثیر چشمگیر و بسیار مهمی در تراز کل نهایی هر داوطلب خواهند داشت.

🔶 توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که بدون شک نتیجه گرفتن در یک آزمون ، که صرفا از یک کتاب درسی و مربوط به یک سال تحصیلی است ، بسیار آسانتر از نتیجه گرفتن در آزمونی است که تمام کتب درسی دوره‌ی متوسطه‌ی دوم را شامل می‌شود و در اغلب دروس میتواند سوالات ترکیبی و پیچیده‌ای داشته باشد.
🔶 بنابراین همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد ، اگر هدف تحصیلی مشخصی دارید ، همین امروز باید شروع کنید تا هم مسیر راحت تری داشته باشید و هم با جزئیات ناشناخته‌ی این مسیر سریعتر آشنا شوید.اگر میخواهید در نهایت به دست خودتان از کنکور غول نسازید ، همین امروز وقت شروع است.

 

 اما حاال به سراغ عجیب و غریب‌ترین تغییر کنکور سراسری 1403 برویم که در حال حاضر فقط تحت عنوان یک مصوبه اعلام شده و هنوز تکلیف جزئیات دقیق شیوه‌ی اجرای آن در اختیار دانش آموزان قرار نگرفته است.

 

کنکور الکترونیکی

بر اساس آنچه وزارت علوم اعلام کرده است ، قرار است کنکور سراسری 1403 ، به صورت الکترونیکی برگزار شود.
طبیعتا این سوال برای داوطلبین شکل میگیرد که -کنکور سراسری الکترونیکی- دیگر چیست ؟
در حال حاضر نمیتوان پاسخی دقیق به این سوال داد زیرا این مصوبه‌ای است که صرفا به تصویب رسیده اما هنوز سازمان سنجس جزئیات دقیق اجرایی آن را در اختیار داوطلبین قرار نداده است.
در حال حاضر فقط میتوان به این نکته اشاره کرده که قرار است هر داوطلب در سر جلسه آزمون به یک مانتیور دسترسی داشته باشد و از طریق آن به سواالت آزمون پاسخ دهد و صدالبته این چیزی است که در حال حاضر اعلام شده !
جزئیات بیشتر این طرح احتماال در آینده‌ای نه چندان دور از طریق سازمان سنجش تحت عنوان جزئیات برگزاری کنکور سراسری 1403 در اختیار داوطلبین قرار خواهد گرفت و شما میتوانید از طریق دنبال کردن سایت رسمی مجموعه‌ی انتشارات ناصح زاده یا از طریق صفحات ما در فضای مجازی اخبار مربوط به این حوزه را دنبال کنید.

 

 


دیدگاه کاربران