دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 16 اسفند، 1402

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403


مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 ، یعنی 25 درصد از کل نمره­‌ی مورد نیاز برای ورود به رشته های بسیار پرمتقاضی فرهنگیان ! یعنی 4/1 از کل مسیر ! تو سال‌های گذشته هم اصولا مصاحبه اهمیت بسیار زیادی داشت اما امسال مشخصا 25 درصد از نمره‌­ی کل رو شامل میشه ؛ یعنی تاثیر نمره­‌ی مصاحبه به تنهایی برابر با جمع تاثیر نمره­‌ی کل کنکور سراسری در اردیبهشت و همچنین دفترچه تخصصی کنکور تربیت معلم هستش.خود کنکور سراسری 15 درصد و آزمون تخصصی تربیت معلم 10 درصد تاثیر دارن که در مجموع میشه 25 درصد و با تاثیر مصاحبه برابری میکنه ! پس بهتره که اطلاعات کاملی در موردش داشته باشی و به هیچ عنوان دست کم نگیریش.بدون هیچ مقدمه ای بریم سراغ جزئیات جلسه مصاحبه که میدونم دوست داری در موردش بدونی.

 

مراحل مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

این فرایند شامل 3 بخش مجزا میشه :  معاینات اولیه پزشکی و سلامت ، مصاحبه تخصصی و مصاحبه عقیدتی – سیاسی.

از ساده ترین بخش شروع کنیم!


اولین بخش مصاحبه فرهنگیان: معاینات اولیه پزشکی و سلامت

این نکات بررسی میشه :
1. قدرت دید هر دو چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون لنز و عینک حداقل ده بیستم باشد.
2. کوررنگی و انحراف چشم نداشته باشید ؛ البته کوررنگی برای رشته­‌های آموزش ابتدایی ، رشته های گروه هنر و رشته هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است ، ممنوع است و در بقیه­‌ی رشته ها بلا مانع هستش.
3. هر دو چشم بینا باشد.
4. نقص شنوایی نداشته باشید.
5. تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی در اندام ها نداشته باشید و در صورت یا قسمت  های نمایان بدن ، اثری از کراهت منظر در اثر سوختگی سوانح نباشد.
6. نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفه ای معلمی وجود نداشته باشد.
7. به این بیماری ها مبتلا نباشید : دیابت ، سیروز کبدی ، آسم ، نارسایی کلیه ، بیماری های قلبی ، اسکروز آن پلاک ، پارکینسون و بیماری های خونی نظیر لوسمی ، کم خونی شدید مقاوم به درمان ، تالاسمی ماژور
اصولا این مرحله از مصاحبه مرحله­‌ی عجیبی نیست و خیلی بعید هستش که کسی تو این مرحله رد بشه.

 

دومین بخش مصاحبه فرهنگیان : مصاحبه تخصصی

تقریبا میشه گفت از همین مرحله مصاحبه وارد مرحله­‌ی سخت خودش میشه.
به طور کلی نشستن تو اطاق انتظار ، اونم انتظار برای مصاحبه خیلی کار ساده ای نیست ! سعی کن تو زمان انتظار به طور کلی سرت تو کار خودت باشه ! اگه از گوشیت استفاده میکنی حواست باشه که سراغ چه صفحاتی میری و کلا مراقب باشی بهتره ! برای خانم ها اگه حضور با چادر باشه ، امتیازی خوبی به حساب میاد اما به هیچ عنوان اجباری وجود نداره.به محض اینکه اسمت رو صدا میزنن و وارد اطاق میشی ، سعی کن کاملا اداری و سازمانی رفتار کنی ؛ یعنی به هیچ عنوان صمیمی نشو و به طور کلی اصول رفتاری محیط کار رو رعایت کن.مثلا سعی نکن با افراد حاضر تو اطاق دست بدی یا بخوای حال و احول پرسی انجام بدی !


خودتو معرفی کن !
احتمالا همون ابتدای کار میخوان که تو چند جمله و به صورت خلاصه خودتو معرفی کنی ؛ حواست باشه که چی میگی ! مثلا اگخ بگی من بسیار آدم با پشتکاری هستم ، ممکنه بلافاصله ازت بپرسن « چرا ؟ چیکار کردی که خودتو با پشتکار میدونی ؟ » و اگه جواب درستی برای این سوال نداشته باشی ، طبیعتا امتیاز منفی خیلی بدی به حساب میاد.سعی کن چند ویژگی مشخص از خودتو که ازشون اطمنیان داری و میتونی در موردشون صحبت کنی رو انتخاب کنی و دربارش حرف بزنی.خیلی پر حرفی نکن اما در حد یه جمله 3 کلمه ای هم حرف نزن ! مختصر وکوتاه جواب بده اما نه انقدر مختصر که اصلا هیچ اطلاعاتی به طرف مقابل ندی ! نیازی هم نیست درباره نقایص خودت حرف بزنی ؛ اصولا اینجا نمیتونی از مهندسی معکوس استفاده کنی و از این طریق خودتو آدم راحت و واقع بینی نشون بدی !
کمی تا قسمتی روانشناسی !


حالا سوالاتی شروع میشه که تا حدودی به فضای روانشناختی ارتباط داره.مثلا چنین سوالاتی :
❓ چی شد که تصمیم گرفتی معلم بشی ؟
❓ بنظرت یه معلم خوب چه ویژگی هایی داره ؟
❓ فرض کن یه دانش آموز نظم کلاس رو بهم بریزه ، چیکار میکنی ؟
❓آخرین کتابی که خوندی چی بوده ؟
❓ دستاورد بزرگی داشتی ؟ اگه آره چی بوده ؟
❓ نظرت درباره تنبیه یا تشویق دانش آموزان و شیوه هاش چیه ؟
❓ اگه از نظر مالی تامین بودی بازم سراغ این رشته میومدی ؟
❓ این رشته ای که انتخاب کردی بین رشته های دانشگاه فرهنگیان چندمین اولویتت بود ؟
❓ هدفت برای 5 سال آینده‌­ی زندگیت چیه ؟
❓ چه ویژگی های خوبی داری که فکر کردی میتونی دبیر خوبی باشی ؟


(اینجا مثلا به این فکر کن که سوال دم خودت گفتی که معلم خوب چه ویژگی هایی داره و اگه پاسخت به این سوال با سوال قبلی متناقض باشه میتونه برات یه امتیاز منفی در نظر گرفته بشه)
❔فرض کن دانش آموزت بهت دروغ بگه ، عکس العملت چیه ؟
❔ فرض کن نمیتونی بر طبق برنامه ریزی خودت یه طرح درس رو تو کلاس تموم کنی ، چیکار میکنی ؟
❔دانش آموز ، مدرسه ، معلم ؛ بگو با این کلمه چه تصویری تو ذهنت تداعی میشه ؟
❔ به کدوم مبحث از چه درسی علاقه داری ؟ ... همین الان به عنوان نمونه تدریسش کن !
❔ بنظرت از فضای مجازی چطور میشه برای تدریس استفاده کرد ؟


فرایند بحث گروهی

به گروه های 4 الی 6 نفره تقسیم میشید ، یه سناریو که پیشتر طراحی شده در خدمتتون قرار میگیره ، بعد باید مطالعش کنید و برای هم گروهی­ها تون یه ارائه برگزار کنید ؛ هدف این کار سنجش میزان تسلط روی بیان و قدرت پاسخگویی شما هستش.
تو این بخش از هر چیزی مهمتر اینه که بتونی مسلط حرف بزنی ، یعنی حتی اگه به قدر کافی روی محتوایی که بهت دادن هم تسلط نداری ، باز هم بتونی خوب و مسلط سخنرانی کنی.

 

تمرین ایفای نقش

قرار هست که مهارت های بین فردی و توان شما تو هدایت یه مباحثه و ارائه راه حل بررسی بشه.
تو با اسم خودت نقش یه معلم رو بازی میکنی و یه نفر با یه سناریو آماده – تقریبا یه نفر به عنوان بازیگر – با شما وارد بحث میشه ؛ در مورد چی ؟ مثلا در مورد فرزندش که دانش آموز کلاس پنجم هست و مشکلات زیادی داره.
این بخش یکم نیاز به خلاقیت داره ! ترجیح بر اینه که خیلی حرکت عجیب و غریبی انجام ندی ! طبیعتا این صحنه رو قبلا به عنوان یه تماشاگر دیدی و سعی کن از اون تجربه استفاده کنی اما خیلی هم مصنوعی حرف نزن جوری که انگار داری از روی کاغذ میخونی ! شاید بهتر باشه که تصور کنی اگه دانش آموز بودی و گدر یا مادرت مشغول صحبت با دبیر بودن ، دوست داشتی دبیر چطوری حرف بزنه ! به طور کلی سعی نکن ادا در بیاری ، به هیچ عنوان و شعاری هم حرف نزن !

 

تمرین ارائه طرح درس

یه طرح درس برات مشخص میکنن و ازت میخوان با همین اطلاعاتی که داری ، اونو تدریسش کنی.
بازم مهم اینه که با دانش آموزای فرضی خودت چقدر خوب ارتباط بگیری ! مهم نیست که تسلط 100 درصدی روی اون موضوع داشته باشی چون طبیعتا همون موقع اون طرح درس رو بهت دادن بلکه بیشتر باید تلاش کنی که مسلط و خوب حرف بزنی اما به این نکته توجه کن که هدف از این بخش مصاحبه ، سنجش میزان توانایی تو تو ارائه و انتقال یه محتوای درسی هستش.

به طور کلی تو مرحله دوم مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ، یعنی بخش تخصصی سعی نکن خودتو فردی پاک و منزه نشون بدی ، به هیچ عنوان.طبیعتا با توجه به استرسی که داری سخت میشه اما تمام تلاشتو بکن که خودت باشی.
کمی استرس کاملا طبیعیه و اصلا طبیعت هر جلسه­ی مصاحبه ای هستش.اما فکر نکن باید شبیه یه معلم کارکشته و حرفه ای رفتار کنی یا مثلا ادای یکی از معلم های خوب خودتو در بیاری تا موفق بشی ! فکر نکن باید همش از خودت تعریف کنی ! همش بگی من این ویژگی مثبت رو دارم و اون ویژگی رو دارم و ... ! با ویژگی های مثبت خودت به صورت کاملا واقع بینانه حرف بزن و مطمئن باش اگه نخوای ادا در بیاری بعد از چند ثانیه‌­ی اول مصاحبه ، آروم آروم استرست کم و کمتر میشه و میتونی خیلی مسلط از پس مصاحبه بر بیای.

 

سومین بخش مصاحبه فرهنگیان : مصاحبه عقیدتی – سیاسی

این بخش هم یکی از سخت ترین بخش های مصاحبه به حساب میاد که اتفاقا خیلی از بچه ها باهاش دچار مشکل میشن.
همین اول بگم که اگه میخوای تقریبا به تمام سوالاتی که ممکنه ازت تو این بخش از مصاحبه بپرسن دسترسی داشته باشی ، حتما همین الان برو سراغ صفحه ویژه دوره «معلم شو» داخل سایت مجموعه ما.
اما به عنوان مثال بریم چند تا سوال با هم ببینیم :


❗ کدام سوره قرآن بسم الله ندارد ؟
سوره توبه
❗اصول دین را نام ببرید
توحید ، نبوت ، عدل ، امامت ، معاد
❗ اولین رئیس قوه قضائیه که بود ؟
شهید بهشتی
❗ رئیس قوه قضائیه چطور انتخاب می شود ؟
توسط رهبر
❗تا چه حد به تفریحات اهمیت می دهید ؟
تفریح برای روح آدم خوبه من ورزش رو خیلی دوست دارم .اما بعضی وقتا به جای طراوت دادن به زندگی، همه ساعتای آدمو میگیره که این غلطه.من به ورزش، کتاب و یکی دو تا سریال تلویزیون (از هر کدوم مثال داشته باش) علاقه دارم.
14 و 15 خرداد چه روزهایی هستد ؟
14 خرداد 1368 رحلت امام خمینی
15 خرداد 1342 قیام مردمی علیه شاه
12 اردیبهشت چه روزی است ؟
شهادت استاد مطهری و روز معلم


به طور کلی باقی سوالات هم تو همین زمینه ها هستن و پاسخ دادن بهشون نیازمند اینه که هم اطلاعات عمومی نسبتا خوبی داشته باشی و هم تو برخی زمینه ها اطلاعات دینی و تاریخی مناسب.
البته همونطور که گفتم میتونی با مراجعه به صفحه ویژه دوره «معلم شو» در سایت ما ، به تمام سوالات احتمالی دسترسی داشته باشی و با خیال راحت سر جلسه مصاحبه حاضر بشی.

 

 

جمع بندی
مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شامل 3 بخش معاینات اولیه پزشکی و سلامتی ، مصاحبه تخصصی و مصاحبه عقیدتی – سیاسی میشه که بخش اول اون اصلا مشکل نیست و بخش سوم هم با دسترسی به سوالات احتمالی میتونه نسبتا ساده باشه اما بخش دوم نیازمند تسلط بالا روی انتقال مفاهیم و سخنوری و همچنین استعدادی خوب در زمینه دبیری باشه ؛ به هر صورت وقتی قرار هستش که معلم بشی ، باید بتونی از پس این بخش نسبتا سخت هم بر بیای !
سعی کن تو تمام مراحل مصاحبه خودت باشی و به هیچ عنوان ادای بچه های خیلی خوب رو در نیاری و از طرف دیگه هم لازم نیست تمام نکات رو در مورد خودت بگی ! نیازی نیست هر ویژگی ای که از خودت میدونی رو بگی و به طور کلی سعی کن با سیاست و بر طبق اصول کاری و سازمانی رفتار کنی نه دوستانه و صمیمی !

 

 

سوالات متداول


1. مصاحبه فرهنگیان شامل چه بخش هایی میشه ؟
3 بخش : معاینات اولیه پزشکی و سلامت ، مصاحبه تخصصی و مصاحبه عقیدتی و سیاسی ؛ تمام این مراحل به صورت جزئی در همین مقاله بررسی شده.

2. نمونه سوالات آزمون عقیدتی – سیاسی رو از کجا پیدا کنم ؟
تو همین مقاله به صورت مختصر به نمونه سوالاتی اشاره شده اما برای دسترسی کامل به سوالات ، بهتره همین الان بری سراغ صفحه ویژه دوره «معلم شو» در سایت مجموعه ما که ویژه دانشگاه فرهنگیان هستش.


دیدگاه کاربران