دسته بندی : همه

انتشارات میلاد ناصح زاده

آخرین بروزرسانی : 28 بهمن، 1402

دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان


احتمالا مهمترین خبر و رخداد درباره کنکور 1403 تا به امروز ، تغییرات گسترده ای است که تو حوزه پذیرش دانشجو در رشته های تربیت معلم اتفاق افتاده ؛ فرهنگیان دیگه برای خودش یه کنکور مجزا داره، انتخاب رشته جداگانه داره، دروس تخصصی داره و به طور کلی میشه ادعا کرد که داستان کنکور فرهنگیان به طور کلی تغییر کرده ! تو این مقاله قصد داریم به بررسی دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان بپردازیم.دو درس جدیدی که احتمالا اغلب بچه­ها شناخت چندانی در موردش ندارن و احتمالا یکی از دغدغه‌های مهم هواداران پر تعداد رشته‌­های دانشگاه فرهنگیان ، امروز اینه که از چه منابعی میتونن این دروس جدید رو مطالعه کنن تا با آمادگی کامل سر جلسه آزمون حاضر بشن.میخوام این خبر خوب رو بهت بدم که حتی نمونه سوال­‌های جذابی از دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان قرار هستش ببینی تو همین مقاله.

 

کنکور فرهنگیان

همونطور که احتمالا در جریان هستین ، از کنکور 1402 ، کنکور در دو نوبت برگزار شد ؛ دی ماه و تیر ماه.
در سال 1403 ، آزمون سراسری در دو نوبت ، در ماه‌های اردیبهشت و تیر برگزار خواهد شد.کنکور نوبت اول که در تاریخ 6 و 7 اردیبهشت برگزار میشه ، از همین امروز ، به نوعی معروف شده به کنکور فرهنگیان ؛ حالا چرا ؟ چون هرکی دوست داره وارد دانشگاه فرهنگیان بشه ، باید در کنکور اردیبهشت شرکت کنه و صدالبته به سوالات دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان هم پاسخ بده.

 

جدول زمان بندی کنکور فرهنگیان

قبل از اینکه بریم سراغ دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان ، چون ممکنه هنوز برخی از داوطلبین به طور کامل در جریان تغییرات گسترده کنکور فرهنگیان نباشن ، خیلی خلاصه و تو یه جدول ، همه چیز رو براتون خلاصه کردیم :

 

 

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

اگه درباره مصاحبه دانشگاه فرهنگیان سوالی داری که اتفاقا در کنکور 1403 در کنار دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان تاثیر بسیار بالایی پیدا کرده ، توصیه می کنم مقاله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو حتما مطالعه کن.

 

تاثیر دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان

یکبار دیگه به بخش پایانی جدول زمانبندی  برگزاری کنکور فرهنگیان دقت کنید :

 

همونطور که می بینید 75 درصد راه ورود به دانشگاه فرهنگیان ، خارج از جلسه آزمون سراسری طی میشه ، برخلاف سال گذشته که صرف کسب تراز حداقل 6000 به علاوه یک انتخاب رشته مناسب می تونست تو رو به جلسه تعیین کننده­‌ی مصاحبه برسونه !
از همون 25 درصد هم ، 10 درصد مربوط به دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان هستش.با توجه به تمام این نکات ، احتمالا طبیعی هم هست که بچه ها نگرانی و دغدغه این دروس رو داشته باشن.

 

دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان چه درس هایی هستن ؟

در ابتدا قرار بود دفترچه اختصاصی کنکور تربیت معلم یا همون فرهنگیان ، شامل 3 درس باشه :
هوش و استعداد معلمی / تعلیم و تربیت اسلامی / فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی

اما سومین درس – یعنی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی – حذف شد و حالا دفترچه دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان شامل دو درس با ضرایبی مشخص هست.

 

 

خب ، اگه موافقین بریم سراغ اولین درس ...

دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان:

 

اولین درس کنکور فرهنگیان هوش و استعداد معلمی

اولین و مهمترین نکته درباره این درس اینه که : این درس در واقع منبع مشخصی نداره !
احتمالا شنیدن این جمله برای داوطلبین کنکور فرهنگیان ، یکم ترسناک باشه ! اما اصلا نگران نباش ! با ما پیش بیا و این مقاله رو بخون تا خیالت راحت بشه.
این درس در واقع هیچ منبعی نداره چون اصلا قرار نیست توانایی اکتسابی داوطلب رو سنجش کنه ؛ یعنی چی ؟ ببین بعضی از علوم هست که تو می تونی یاد بگیری : مثلا ریاضی ؛ اما هوش ، یاد گرفتنی نیست ! بزار واسه اینکه موضوع پیچیده نشه یه مثال ساده برات بزنم.
شاید توام تو دوران تحصیل یا در تو هر موقعیت دیگه ای آزمون هوش داده باشی ... از اون آزمون های که سعی می کرد با پرسیدن سوالات مفهومی یا تصویری یا عددی و غیره ، میزان هوش هر فرد رو بسنجه.نکته مهم درباره این آزمون ها اصولا این بود که وقتی مثلا به بخش سوالات هوش عددی میرسیدی که در واقع سنجش میزان هوش از طریق ریاضیات بود ، نیازی نبود که تو دانش عجیب و غریبی تو حوزه ریاضیات داشته باشی ؛ حتی بودن افرادی که اتفاقا تو ریاضی نقطه ضعف داشتن ولی تو بخش ریاضیات آزمون های هوش بسیار موفق بودن ! چرا ؟ چون دانش اولیه علم ریاضی برای پاسخ دادن به این سوالات کافیه.
حالا قصد داریم بریم سراغ اصل مطلب ! تیترهای مهم هوش و استعداد معلمی رو با هم بررسی می کنیم و از هر تیتر یک یا دو نمونه سوال هم برات قرار میدیم که با تک تک مباحث آشنا بشی.

 🔶هوش تصویری

تو این بخش ممکنه ازت درباره دنباله اشکال ، ارتباط اشکال با هم ، شباهت ها و تفاوت های شکل ها ، سوال بپرسن.ممکنه درباره تقارن ، تغییرات اشکال یا مثلا نسبت خطوط و نقاط و اشکال به هم ازت سوالی بپرسن.
اگه موافقی بریم چند تا مثال ببینیم.

 

 🔶کنکور فرهنگیان 

این بخش سوالاتی درباره گسترده اشکال مکعبی و غیر مکعبی ، غلتاندن مکعب ، شمارش مکعب و بررسی اشکال از نماهای مختلف رو شامل میشه.

 

 🔶هوش عددی

این بخش فضای ریاضیاتی داره اما همونطور که پیشتر گفتیم ، اینجوری نیست که بگیم تو باید تخصص یا دانش عجیبی تو ریاضیات داشته باشی ؛ مباحثی مثل الگوی اعداد ، روابط بین اعداد ، جدول اعداد و ماشین های ورودی و خروجی ، مباحث اصلی این بخش هستن

 

🔶تناسب و درصد

این بخش هم ارتباط بسیار زیادی با مفاهیم ریاضیاتی داره اما همونطور که گفتیم نیازمند دانش عجیبی تو درس ریاضی نیست و بیشتر باید بتونی خلاقیت به خرج بدی و نکته­ی مبهم سوال رو درک کنی.

 

🔶میانگین / بخش پذیری / اعداد صحیح 

باز هم ریاضی ! البته به طور کلی از مفاهیم ریاضی تو آزمون های هوش استفاده بسیار زیادی میشه.فکر می کنم حتی اگه اصلا روی ریاضی مسلط نباشی هم باز برات آشناست این بخش ! 

 

🔶حل مساله

این بخش به زبان ساده ، بسیار مفهومی است و مهارتی بسیار خوب در درک صورت سوال و وصل کردن اطلاعات صورت سوال برای رسیدن به پاسخ دارد.
اجازه بده چند تا مثال بزنیم متوجه میشی منظورم چیه.

 

🔶شمارش

این بخش اصولا مربوط به شمارش اشکال در یک شکل کلی می­شود که صورت سوال در اختیار شما قرار داده ؛ به عنوان مثال شمارش تعداد مربع ها یا مثلث ها در یک شکل اصلی.

 

🔶کفایت داده ها

این بخش بسیار مفهومی و خلاقانه هستش.از شما پرسیده میشه که حداقل اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ یک سوال در کدام گزینه ارائه شده ؟



🔶مسائل منطقی و خلاق

این بخش از اسمش مشخص هستش که به چه مباحثی میپردازه : هم به اصول اولیه منطق ریاضیات نیاز داری – یعنی همونطور که گفتم لزومی نداره که تخصص خاصی داشته باشی – و در عین حال باید بتونی نکته­ی خلاقانه مربوط به سوال رو پیدا کنی ؛ نکته ای که بعد از پیدا کردنش دیگه رسما سوال تبدیل میشه به یه سوال بسیار ساده.

 

🔶توازن و ظروف مربوط

این دو بخش شامل سوالاتی میشن که به احتمال بسیار زیاد تو انواع تست های هوش و آزمون های مختلف باهاشون مواجه شدی ؛ حتی ممکنه تو فضای مجازی با این دست سوال ها مواجه شده باشی ! بریم یه مثال ببینیم اگه موافقی.

.
🔶هوش کلامی

روابط بین کلمات ، مرتب سازی منطقی کلمات ، واژه سازی و پاراگراف سازی ، این ها مسائل اصلی این بخش هستن.
ابن بخش ار دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان در درس هوش و استعداد معلمی رو احتمالا قبلا در قالب روابط بین کلمات باهاش آشنا شده باشی.


🔶نمودار ون

نمودار ون یکی از پایه ثابت ترین بخش ها تو آزمون های هوش هستش ! پس طبیعیه که تو بخش هوش و استعداد دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان هم باهاش مواجه بشیم ... سوالاتی که برای پاسخ دادن بهش باید از نمودار ون استفاده کنیم.
بریم یه مثال ببینیم :

🔶نتیجه گیری از گزاره ها / تضعیف و تقویت استدلال / پیش فرض متن

تو این بخش اصولا باید بر اساس یه پیش گزاره اولیه یا حتی بر اساس محتوای خود یک گزاره بتونی درباره صحیح یا غلط بودن گذاره های مختلف نظر بدی.یا به عنوان مثال باید با توجه به اطلاعات اولیه موجود بتونی متوجه بشی چه گزاره ای می تونه این اطلاعات رو تقویت یا تضعیف بکنه.

🔶کمیل عبارت

تو این بخش باید بتونی جای خالی یه جمله یا پاراگراف رو با توجه به فرم کلی متن با یکی از گزینه های موجود پر کنی.

 

🔶خطا در متن

تو این بخش باید تشخیص بدی که کلمات مشخص شده در متن ، از نظر دستور زبان ، به کارگیری مناسب کلمات . اصطلاحات و نگارش و غیره ، صحیح هستن یا نه.

 


جمع بندی کوتاه درباره درس هوش و استعداد معلمی

همونطور که دیدی ، سوالات درس هوش و استعداد معلمی از دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان ، بیشتر روی خلاقیت و هوش و توانایی غیر اکتسابی تمرکز داره و نیازی نیست برای پاسخ دادن به سوالات این درس ریاضی و یا مثلا هندسه رو خوب بلد باشی !
یکی از نکات بسیار مهم اینه که تو این درس نمونه سوالات متنوع زیادی حل کنی تا با انواع تکنیک های موجود آشنا بشی و این دقیقا کاری هستش که ما تو دوره «معلم شو» و در درس هوش و استعداد معلمی برات انجام دادیم.
اینم باید اضافه کنم که میشه تیترها و موضوعات متنوع بیشتری هم برای این درس معرفی کرد و در اینجا سعی کردم صرفا به بخش های بسیار مهم جزوه هوش و استعداد معلمی از دوره «معلم شو» مجموعه بپردازم.

 

دومین درس کنکور فرهنگیان تعلیم و تربیت اسلامی
درس دوم از دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان ، تعلیم و تربیت اسلامی هستش که دو منبع مشخص داره :
1. 3 فصل اول کتاب «مهارت معلمی» استاد محسن قرائتی
2. دروسی مشخص از دینی متوسطه دوم ؛ تقسیم بندی این دروس در رشته های مختلف با هم تفاوت داره :

رشته های ریاضی ، تجربی ، فنی و حرفه ای و کار دانش

بخش دوم : درس 8 تا 12 / صفحه 98 تا 152

دینی دهم

بخش دوم : درس 11 و 12 / صفحه 134 تا 158

دینی یازدهم


رشته انسانی

بخش دوم : درس 9 تا 14 / صفحه 96 تا 158

دینی دهم

بخش دوم : 16 تا 18 / صفحه 196 تا 230

دینی یازدهم

 
برای تسلط به این بخش از دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان ، بهتره که یه مطالعه دقیق و خط به خط از منابع مشخص شده داشته باشی و ضمنا حتی میتونی به سوالات تستی این دروس مشخص از دینی دهم و بازدهم استفاده کنی.میتونی بری سراغ نمونه سوالات کنکور این دروس ! تا 2 سال پیش از همین دروس داخل کنکور سراسری سوال میومده و می تونی حتی برای آشنا شدن با سبک سوالات ، همین سوالات رو هم تحلیل و بررسی کنی.
در پایان باید اشاره کنم که این بخش هم در دوره «معلم شو» مجموعه ما ، آموزش کامل و جامع ، همراه با جزوه و نمونه سوالات کافی داره.


دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان در یک نگاه

همونطور که اشاره شد ، کنکور فرهنگیان شامل دو درس تخصصی ، هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2 هستش.مجموعه این دو درس 10 درصد از کل نتیجه نهایی تو برای ورود و پذیرش به دانشگاه فرهنگیان هستن که تاثیر قابل توجهی هستش و اصلا منطقی نیست که بخوای نادیده بگیریشون.
درس هوش و استعداد معلمی همونطور که اشاره شد ، بیشتر بر روی هوش و خلاقیت و هر آنچه که غیر اکتسابی است تمرکز دارد و نیازی به تسلط دقیق علمی بر روی دروس محض ندارد.

درس تعلیم و تربیت و معلمی هم چیزی شبیه به سوالات درس دین و زندگی در کنکورهای گذشته است ؛ تا همین دو سال پیش دین و زندگی در کنکور سراسری سوالات مشخصی داشت و شیوه­‌ی آماده شدن برای درس تعلیم  تربیت معلمی ، چیزی شبیه همون داستان دین و زندگی هستش.
در نهایت ، دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان با 10 درصد تاثیر قطعی و مشخص بر روی نتیجه­ی نهایی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ، بسیار پر اهمیت هستن و ضمنا نتیجه گرفتن تو این دروس اگه بتونی به درستی براشون آماده بشی به هیچ عنوان کار دشواری نیست.

 

سوالات متداول

 فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ، جزء دروس تخصصی کنکور فرهنگیان هست ؟

در ابلاغیه‌­ی اول این درس هم جزء منابع دروس تخصصی کنکور فرهنگیان بود اما در اصلاحیه بعدی حذف شد و همونطور که در متن مقاله اشاره شد فقط دروس تخصصی هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی جزء منابع کنکور فرهنگیان هستن.

منابع دروس اختصاصی کنکور فرهنگیان چیه ؟

همونطور که در متن مقاله اشاره شد ، درس هوش و استعداد به این دلیل که توانایی اکتسابی فرد رو محک نمیزنه منبع دقیقی نداره.البته میشه با توجه به پیش بینی ها و به طور کلی منابع آزمون های هوش و استعداد منابعی رو براش مشخص کرد.
اما درس تعلیم و تربیت معلمی ، منابع دقیق و مشخصی داره و حتما باید به صورت خط به خط و دقیق مطالعه بشه.منابع این درس در متن مقاله به طور دقیق مشخص شده اند.

 


دیدگاه کاربران